567

2017

978-87-11-69761-0

Alias Grace - Oversat af Marit Lise Bøgh

4. udgave 1. oplag

Omslaget er smukt, sproget er smukt – og historien er dragende smuk, om end uhyggelig og dyster.

Citat: ”På den tid, da jeg aflagde mit besøg, var der kun fyrre kvinder i tugthuset. Dette må siges at vidne om den overlegne moralske oplæring af det svagere køn. Mit hovedformål med at besøge deres afdeling var at se den berømte morderske Grace Marks, om hvem jeg havde hørt en hel del, ikke alene fra de offentlige skrifter, men fra den herre, som forsvarede hende ved retssagen, og hvis dygtige defensorat reddede hende fra galgen, hvori hendes usle medskyldige sluttede sin brødefulde karriere”. Susanna Moodie, Life in the Clearings, 1853.

Margaret Atwood har skrevet bogen med afsæt i en autentisk historie fra 1800 tallet, hvor tjenestepigen Grace Marks bliver dømt til døden for meddelagtighed i mord begået på sit herskab. Imidlertid omstødes dommen til fængsel for livstid, og Margaret Atwood har fundet en masse dokumenter fra retssagen og korrespondance fra den tid og ud fra disse skrevet en fiktiv roman, om hvad der kunne være sandheden bag Grace – deraf titlen ”Alias Grace”.

Historien er rigtig spændende, og da Atwood lader Grace fortælle historien med det sprog, man brugte i 1800-tallet, bliver den troværdig og flyder let og fordøjeligt. Foruden mordsagen, fremstiller bogen forholdet mellem mænd og kvinder, og mellem herskab og tjenestefolk på den tid, og det gør den på en ukompliceret og elegant måde. Bogen er filmatiseret på Netflix, og det er nok også grunden til, at bogen er blevet genoptrykt i en moderne og lækker udgave.

Jeg kom til at holde overmådeligt meget af Grace, på trods af at hun var meddelagtig i mord. Hun var nok bare på det forkerte sted på den forkerte tid, og hun kunne vanskeligt have handlet anderledes end hun gjorde på den tid.

Spændende at tænke over, hvor tæt den fiktion, Margaret Atwood har lavet over hændelsesforløbet mon egentlig er. Ingen kender til fulde den sande historie – men jeg var godt underholdt og bevæget af denne roman.

En anderledes læseoplevelse, der bragte mig stor glæde. En bog, man ikke lige glemmer – og som helt sikkert skal ind på min boghylde ved siden af ”Tjenerindens fortælling” – en anden af Atwoods store romaner.