Young brødrene, der skabte AC/DC af Jesse Fink

af d. 22. februar 2017

307

2015

978-87-7159-269-6

Youngs. The Brothers Who Built AC/DC, oversætter: Ebbe Rossander

Journalist Jesse Fink har som fanboy skrevet en bog der er forbavsende flerdimensionel i sit protræt af rockbandet AC/DC. Hans motivation for at skrive om bandet fylder godt i indledningen, sammen med respekten for musikerne og den dybfølte glæde ved deres musik. Skrevet med et stort fanhjerte men med den kritiske vinkel vel intakt, og i modsætning til andre bøger om bandet, er dette ikke en ubetinget lovprisning. Det er heller ikke sandheden, som Fink fra starten understreger det, men derimod muligheden for at folk fra inderkredsen, der aldrig før er kommet til orde, kan give deres vinkel, og derfor ender flere tit med at modsige hinanden. Læseren kan derefter selv danne sig et forhåbentlig nuanceret billede.

Akilleshælen er bandet, for de har aldrig stillet op til kritiske interviews. Almindelige interviews giver de kun med års mellemrum. Kun sanger Brian Johnson har ytret sig hvis fans enten er kommet til skade, eller kommet i klemme på anden vis. Ellers er der, bortset fra musikken, meget stille.

Når Fink ikke kan få bandet i tale ender han med noget der på overfladen minder om endnu en tynd samtalebog hvor temmelig perifere personer får deres 15 minutters berømmelse. Der bliver hovedsagligt ikke talt så pænt om de tre young-brødre, der i dag alle er over 60. Blot skal man huske hvem det er der udtaler sig, for Fink har fundet de tunge drenge frem. Tidligere managere, studieteknikere, den oprindelige AC/DC bassist Mark Evans der blev fyret ret brat, und so weiter. Allesammen sværvægtere, der har kendt hovedpersonerne særdeles indgående. Evans har endda levet sammen med bandet i flere år. Det er så seriøst som det kan blive.

Ikke desto mindre sidder man med en følelse af at have stukket tungen ud ad vinduet. En temmelig flad fornemmelse. For kernen mangler – bandet.

Hvis det utrolige skulle ske, og brødrene rent faktisk vælger selv at skrive deres historie, vil vi måske få et åbent indblik hvordan det har været at være med i AC/DC. Med de kronisk mistroiske Young brødres forhold til medierne in mente, kommer den historie desværre nok aldrig på tryk.