Vikingeskattens forbandelse – De fire,fra Vestermarie af Helga Stövring-Nielsen & David Pedersen

af d. 21. oktober 2022

104

2022

9788787698184

1 udgave 1 oplag

Roar, er vild med oldtiden, og han er så heldig at han har fået lov til at hjælpe arkæologerne ved Bornholm Museum, med den lokale udgravning lidt uden for Vestermarie. Men en dag da han kommer lige efter frokosten sammen med sine søskende er udgravningen helt tom. Roar synes det er meget mærkeligt, da han samme morgen har snakket med Jørgen, som leder udgravningen, om at de i dag regnede med at gøre et stort fund.

Det bliver ikke mindre mærkelig af at der er gravet et stort groft hul, sådan noget ville Jørgen aldrig tillade da det kunne skade eventuelle fund. Roar og hans bror Helge hopper ned i udgravningen, medens deres yngste bror Bjørn må passe på lillesøster Ingeborg. Drengene finder en stor sten under lidt løs jord, og da de børster den ren kommer en masse tegn frem. Helge fotograferer stenen og så skynder de sig hjem.

Men i løbet af dagen sker der ende flere mystiske ting. Stenen forsvinder og arkæologerne bliver fundet i en form for dyb søvn. Børnene forsøger at fortælle politiet om stenen, men bliver ikke rigtigt hørt så de beslutter sig for selv at læse mysteriet om hvad der er sket i udgravningen.

Mere skal ikke røbes her, men jeg kan varmt anbefale at læse bogen.

Det er en rigtig sød historie og de fine farve illustrationer underbygger teksten fint.  Sproget er let læseligt noget passer godt til målgruppen de syv til fjortenårige. Med et Lixtal (fra side 53) 24, vil jeg tro at børn på ti og opefter selv vil kunne læse bogen, og for de mindre er det en hyggelig bog at læse højt. Bagerst i bogen er et efterskrift af René Laursen, om de rigtige skatte ved Vestermarie. Et afsnit der i min optik højner bogen, på den måde at forstå at der udover en god fortælling, også bibringes børnene lidt faglig viden.

Helga Stövring-Nielsen (1987) og David Pedersen (1983), har skrevet bogen som et led i deres ældste søns hjemmeundervisning, for at vise ham hvad sproget, historien og fortællekunsten kan bruges til, og hvordan man laver bøger.

Anmeldereksemplar