Vestens herre af David Eddings

af d. 6. april 2008

214

2004

87-90101-49-9

Guardians of the West

Drengen Garion er ikke længere den samme, som han var, dengang han i hast forlod Faldors Gård. Nu er han Belgarion, Rivas konge, Gudedræberen og Vestens Herre. Med sin nye status har han fået et stort ansvar, men med hjælp fra Alorniens andre konger og hans hustru, tolnedraneren Ce’Nedra, klarer Belgarion de opgaver han bliver stillet. Men der er en ting han ikke kan klare. Rivas trone har endnu ikke fået en arving, og kongeriget frygter, at dronningen er ufrugtbar. Derfor sender kongen og dronningen bud efter den vise Polgara, der straks ved, hvad der skal gøres. Men en endnu større fare lurer. Det viser sig nemlig, at Lysets Barn endnu ikke har opfyldt sin skæbne. Et nyt Mørkets Barn er blevet skabt, og det er Belgarions opgave, sammen med hans trofaste venner, at eliminere den nye fjende i et sidste, altafgørende slag. Og lykkes det ikke, vil Torak genfødes og skabe kaos overalt.

‘Malloreon Sagaen’ er efterfølgeren til David Eddings succesfulde serie ‘Belgarion Sagaen’ om drengen Garion, hvis skæbne er mere indviklet end nogen andens. Serien starter hvor den tidligere slutter, og det er lykkedes David Eddings at gøre bogen plot så overbevisende, at serien fungerer perfekt som en efterfølger. Tit forholder det sig jo uheldigvis sådan, at anden serie aldrig bliver nær så god som den første, oftest fordi forfatteren ikke har været i stand til at trække streger mellem de to på en overbevisende måde. Men den evne ejer David Eddings til fulde.

Den første bog er en smule langtrukken, men serien lever til fulde op til den forrige. Den er helt klart værd at læse, men dog skal man have læst ‘Belgarion Sagaen’ for at nyde ‘Malloreon Sagaen’.