Omslag

256

2004

978-87-7604-014-7

Veronika decide morror

2.udgave

I “Veronika beslutter at dø” møder vi Veronika på 24 år, der bor i Slovenien. I sin tidlige alder er Veronika allerede træt af livet. Hun laver de samme ting hver dag, og hun mener, at livet ikke har flere overraskelser tilbage til hende, og derfor kan hun lige så godt begå selvmord, for tanken om 50 år mere uden store udsving er for meget for hende.

Veronika tømmer derfor 4 glas med sovepiller, men vågner op næste dag på sindssygehospitalet Villete. Hun er i starten bitter over at have overlevet, men får at vide af overlægen, at hendes hjerte har taget så meget skade af pillerne, at hun alligevel vil dø inden for en uge. I denne sidste uge af hendes liv følger vi Veronika og hendes overvejelser.

På Villete møder Veronika et par andre patienter, herunder den indelukkede Eduard, der lider af en sjælden form for skizofreni. Eduard er blevet syg efter at have været under pres fra sine forældre – de ville have han skulle være diplomat, og ikke kunstmaler, der egentlig var Eduards eget ønske. Derudover møder vi bl.a. Mari, der har arbejdet som advokat, men holdt op da hun begyndte at få angstanfald.

Veronika bliver især venner med Eduard, og lidt efter lidt kommer de tættere på hinanden, og Veronika lærer, at hun i virkeligheden ikke har lyst til at dø, hun havde i virkeligheden bare brug for at blive revet ud af sine vante rammer så hun kunne lære nye ting i livet. Men det er vel for sent for Veronika at lære nye ting, for hun skal vel alligevel dø inden ugen er omme?

Slutningen på bogen vil jeg ikke afsløre – I må selv læse bogen for at finde ud af hvad der sker.

“Veronika beslutter at dø” er en let læst bog, der handler om et så tabubelagt emne som døden. Dog bliver bogen aldrig ynkelig og moraliserende. Tværtimod er bogen tankevækkende og medrivende. Sproget flyder let, og personerne er både sympatisk og realistisk beskrevet, så alt i alt mener jeg, at “Veronika beslutter at dø” er en læseværdig bog.