Udvidelse af kampzonen Af Michel Houellebecq

af d. 10. september 2008

131

2002

87-21-01732-8

Extension du domaine de la lutte, oversat af Tine Byrckel

I Frankrig skændes man indædt om hans bøger. Ikke om de er gode, det er de, men om han har ret i det han skriver. Herhjemme har vi jo slet ikke samme tradition for litteraturdebat, så her er han bare en af de forfattere, man bør læse. Indholdet forholder de hjemlige litterater sig ikke til. Men det burde man nu gøre, for det er sprængfarligt stof det her.

Michel er 30 år, IT-programmør og nok én af de mest lade personer mht. sit eget liv som jeg nogensinde har mødt. Jo, vi får lidt diskret observation, både til andre og til sig selv, men nogen refleksion er der ikke. Selvom det observerede skriger på dette. Han virker konstant lettere deprimeret, men ikke nok til, at det er alvorligt. I weekenderne skriver han lidt på nogle filosofiske dyrefabler, men det er mest fordi han ikke ved hvad han ellers skal bruge livet til. Arbejdet foregår på samme lade og uinteresserede måde, tiden skal jo bare gå! Man mødes ved kaffemaskinen, udveksler sjofle vittigheder, og i fritiden er der jo et par nødvendige gøremål, som indkøb etc., der skal foretages. Tiden går, men kun langsomt. Hvad skal man egentlig bruge sit liv til? Sex fordriver jo også tiden, men heller ikke dét kan jo udfylde alt den tid, der er til rådighed for det moderne menneske.

Lyder det slemt? Det bliver værre! Michel kommer til provinsen og finder sammen med Raphaël og romanen skifter karakter til en åben dissekering af det moderne samfunds liberalisme. Sex, vold, penge – alt er blot vareudveksling mellem indelukkede, selvcentrerede mennesker. Det gælder om at gøre en god deal, dvs. det er bedst når det går ud over den anden/de andre.

En afskyelig tese, der serveres så let og ligetil, og så forfattermæssigt genialt, at man som læser hopper med på galejen og først i konsekvenserne får øje for hvad man i begyndelsen blot blindt accepterede. Derfor er det en debatbog – i de lande hvor man altså debatterer litteratur. Læs den, den er både god og viser andre måder at bruge litteraturen på!