Makrellen – Præsidenten der ikke ville dø af Andreas S. Jacobsen

af d. 6. maj 2024

429

2024

9788794456883

Hvis man igennem tiden har fulgt lidt med i de rockeropgør, voldssager, drab med mere som har fyldt i medierne, så vil man nok også have stødt på rockergruppen Bullshit. Denne roman forsøger at give et indblik i hvordan man kan være præsident i en klub, være med blandt de hårde drenge og alligevel ende med at klubben vender en ryggen. Vi får her en historie om Makrellen eller Henning som hans borgerlige navn er. Og man følger hele hans storhedstid, vi er med på sidelinjen da han bliver skudt i stykker, da han ligger rockertiden bag sig. Vi er med da hans kone forlader ham, fordi han ikke længere har samme magt. Vi er med undervejs da hans liv tager en deroute som er lige ved at koste ham livet i alkoholens tåger. Man hører om hvordan hans familie i form af storebror og svigerinde tager sig af ham et stykke tid og hvordan han prøver at stable et nyt liv som invalidepensionist og fodboldtræner på benene. Det er hårdt, det er voldsomt og det er ikke for sarte sjæle.

Men man bliver måske også tanden klogere på at selv inden bag den hårdeste skal er en søgen eller en længsel efter et sted at høre til, en ensomhed der bryder ud i fuld lue når man ikke er del af et fællesskab. Det er et hårdt liv som Henning har haft og egentlig fortsætter med at have, selv om han til sidst faktisk prøver at få det bedste ud af det der er. Men alkoholen og volden sidder dybt forankret i ham og det er ikke noget man bare ligger bag sig.

Romanen er velskrevet og interessant. Man kommer flere følelser igennem undervejs som man læser og der er både groteske scener, ophold i fængsel og diverse seksuelle scener som man lige skal forholde sig til. Nogen nemmere end andre, for selvom man måske ikke skal have medlidenhed med hovedpersonen, så er der alligevel nogen ting der sker i hans liv som man ikke kan undgå at blive berørt af. Særligt fordi han jo egentlig er en ganske ung mand da det hele ramler.

En barsk og anderledes biografi.