2020

978-87-7148-357-4

Three Hours

1

Politiet har tre timer til at forhindre et skoleskyderi

Tiden går hurtigt.. tre timer er ikke meget tid for politiet, når de ikke aner, hvem gerningsmanden er, eller hvad situationen drejer sig om.

En bombe er sprunget ude i en skov tæt på en skole i England. De andre børn tænker ikke nærmere over larmen, men Rafi – der er syrisk flygtning, har hørt lyden af bomber og ved, at noget er galt. Han handler hurtigt og løber hen mod lillebroren Basi’s klasse. Skoleinspektøren får hurtigt alarmeret hele skolen, og lærere og elever søger i sikkerhed i skolens opdelte bygninger, mens frygten spreder sig minut for minut.

Gerningsmandens skridt kan høres, og romanens nutidige sprog gør, at man som læser føler, at man er med i historiens begivenhed. Der er mange forskellige personer i romanen, og man hører derved om forskellige former for tanker og følelser, når et menneske rammes af panik og traume. Der er stor fokus på elevernes næstekærlighed, lærernes omsorg og forældrene, der ængsteligt med angsten siddende udenpå kroppen venter på deres kære små udenfor de grå mure. Jeg synes, det er fedt med så mange forskellige reaktioner på tanker og følelser i en sådan situation, men fordi det er så stort et persongalleri, kommer man aldrig helt tæt på de forskellige personer i romanen. Dem jeg følte blev beskrevet en tand mere end de andre var Rafi og hans bror Basi, men det var også mest deres forhistorie som flygtninge, der blev benævnt.

Uret tikker, og politiet er stadig rådløs, men det er som om, at romanen ikke når høj-intensitet niveauet. Mange af karaktererne forholder sig meget rolige, og handlingen går lidt i stå undervejs i bogen. Handlingen foregår under ekstreme omstændigheder, men de mange vinkler og forskellige karakterer gør, at det bliver en lettere overfladisk fortælling. Beskrivelser af de mange steder på skolen er også en smule forvirrende i længden, og der kunne måske have været et kort over skolen vedlagt i bogen for at give læseren det visuelle overblik.

Jeg har læst Rosamunda Lupton’s debutroman “Søster”, som jeg nød, og den roman fandt også sin plads på bestseller-listen som fortjent. Desværre kan denne fjerde selvstændige roman fra Lupton ikke leve op til den første roman. Det er som om, vi får serveret alt det gode – toppen af isvaflen i de første kapitler, og så går det da ellers ned ad bakke for romanen. Den er ikke i et hæsblæsende tempo, og den er ikke aktionfyldt, men til gengæld er der realistisk uhygge og spænding at tage fat i. Jeg giver den 3 stjerner fordi, at den starter godt ud, og det er et aktuelt emne, der er værd at læse om.

“Tre Timer – til at redde dem, du elsker ” er et anmeldereksemplar fra forlaget Turbulenz.