The eleventh commandment af Jeffrey Archer

af d. 26. september 2003

341

1998

0-00-225319-4

Jeffey Archers bøger er nogenlunde lige så subtile som en træsko midt i fjæset. Det her er humorforladt spion-litteratur der nok egner sig bedst til en regnvejrsdag i sommerhuset. Hvis man holder mange tissepauser undervejs kan denne roman sagtens holde en hel dag.
Hovedpersonen Connor Fitzgerald er CIAs hotteste lejemorder, og en fin fyr. I denne historie overtræder Fitzgerald organisationens elvte bud: ”Du må ikke blive taget til fange.” Eller skal vi sige, han bliver offer for et grimt magtspil på højeste niveau, dvs. imellem en skvatpisser af en præsident og CIAs øverste chef, den lede heks Helen Dexter. En led heks er hun. Slet ikke som Fitzgerald, der bare er en flink snigmorder og elsker sin kone. Led heks, den Helen Baxter.
Når man læser anmeldelser af Archers bøger bliver det ofte understreget hvor geniale og overraskende hans plots er. Der er ingen overraskelser her. Alt kommer i forudsigelig rækkefølge, heldigvis uden for meget fyld. Persontegningen er lige så dyb som siden på en cornflakes-æske, men det skal ikke afholde Archer fra at have mange, mange fans verden over. Han sælger så mange bøger at han er blevet mangemillionær på det.
Jeffrey Archer selv er faktisk en bedre historie en hans spion-thrillere. Han er god for et trecifret millionbeløb, ejer ejendomme og dyr original kunst, har været medlem af det engelske parlament, er blevet adlet af dronningen (den engelske), og har været næstformand i det konservative parti. Sidstnævnte er noget nær det nærmeste man kan komme at blive statsminister i Storbritannien. Og så har han været i fængsel i to år for at lyve under ed i en retssag.
En stjerne til Archer fordi han havde nosser nok til at sende dette manuskript til forlaget, og for trods alt at skrive præcis det mange, mange, mange mennesker gerne vil læse.