af d. 1. maj 2018

350

2018

978-87-400-4678-6

Little fires everywhere
oversætter: Lisbet Kjær Johansen

’I villakvarteret Shaker Hights er der styr på tingene. Vejen former et sirligt symmetrisk net, husenes farver nøje afstemt, og beboerne dyrker rummelighed, engagement og regelrethed som idealer’ (Fra bogens bagside)

En af beboerne, Elena Richardson, er næsten en personificering af denne perfekte by. Hun har boet der hele sit liv, og kunne ikke forestille sig andet. Hun er gift, mor til 4, og lever efter faste regler. Hendes morgenmad bliver f.eks. omhyggeligt målt op, så hun får præcis den anbefalede mængde, hun har en streg på sit rødvinsglas og drikker kun ét glas og kun op til stregen. Hun kan godt lide at opfatte sig selv som ‘god’ – ved at gøre noget for mennesker, der har brug for hendes hjælp.

En dag kommer der to nye beboere til byen: Mia, der er kunstner, og hendes datter, Pearl. De har flyttet meget ofte, er nøjsomme mennesker, og har ikke flere ejendele, end der kan være i deres lille bil. De falder hurtigt godt til i byen, hvor de flytter ind i en lejlighed ejet af Elena. Pearl bliver hurtigt gode venner med Moody Richardson, og nyder at komme i familien, hvis hjem er ganske anderledes end hendes eget. Mia får job i familien – Elena insisterer – hun laver mad og gør rent. Og med sin gang i huset finder hun ud af rigtig meget om familiemedlemmerne.

Izzy, huset yngste datter, er en rebel og ’husets sorte får’ – hendes mor er evigt og altid efter hende, irettesætter og skælder ud. Mia taler til Izzy på en ganske anden måde, og langsomt får de to et tæt forhold. Endelig føler Izzy sig forstået. I det hele taget er Mia god til at være nærværende, lytte og trøste, hvilket der er flere, der finder ud af. Og nogle tager hendes råd lidt for bogstaveligt.

Elenas bedste veninde har adopteret et barn – men barnets biologiske mor, som kender Mia, har fortrudt og vil have sin datter tilbage. Det deler vandene i byen – for hvem er det bedst for barnet at vokse op hos?  Mia og Elena er ikke enige.

Elena begynder at grave i Mias fortid – og finder oplysninger om Mia og Pearl. Mia har haft sine grunde til  at slette sporene efter sig, men Elena er journalist og ved, hvordan man graver informationer frem.

Men hun drager på et tidspunkt nogle helt forkerte konklusioner, hvilke får meget store konsekvenser for begge familier. Byens – og familien Richardsons – pænhed krakelerer, da deres hus en formiddag står i flammer, og Izzy samtidig er forsvundet. Sådan starter og slutter bogen – hvorefter tiden skrues tilbage og vi får at vide hvad der er gået forud.

Bogen er en langsomt fremadskridende, men virkelig spændende fortælling, hvor vi i et roligt tempo lærer personerne at kende – det kan jeg rigtig godt lide. Der er ikke en egentlig hovedperson, de fleste har en vigtig rolle at spille, og relationer og venskaber på kryds og tværs har stor betydning for, hvad der kommer til at ske.

Jeg kan varmt anbefale bogen. Man bliver suget ind i et univers bestående af to vidt forskellige familier, som ved en tilfældighed mødes og skilles – og dermed får afgørende betydning for hinandens liv. En virkelig SKØN bog!