Omslag

352

2020

978-87-93825-64-2

Syv år efter

1.

Da Mette flytter fra Jylland til Nordsjælland med sin mand Martin og deres to tvillinger, vendes hele deres liv på hovedet. For det første skal Martin arbejde hele tiden. For det andet er der menneskene, og det er nok den største omvæltning. Alle kvinderne er åleslanke og smukke. Tvillingernes klassekammerater er opkaldt efter krydderurter, og deres madkasser er udsmykket af kunstnere – og ve den arme stakkel der sender sit barn afsted med stanniol i madpakken, ved de ikke de skader klimaet? Og alle synes at have masser af penge, og travlt med arbejdet, men aldrig mere travlt end at der altid er tid til en kop kaffe på en hyggelig cafe eller en yogatime klokken to om eftermiddagen. Mette først undres over de store kulturforskelle, men siden bliver den kritiske undren afløst af en fascination og til sidst en langsom tilvænning til de nye omgivelser og dens normer.

Jeg slugte Karin Heurlins bog 7 år efter på få dage. Jeg kan godt lide måden, bogen er opbygget på. Vi får ikke alle mellemregningerne, men nedslag i tid henover 7 år. Derudover er den er velskrevet, og bygger en god og subtil spænding op hele vejen igennem. Spændingen ligger hele tiden lige under overfladen i form af uudtalte hemmeligheder, og man venter bare på at de bryder frem i lyset. Hemmelighederne går hånd i hånd med intriger, venskab, utroskab og løgne. Og får en til at spekulere på, hvor godt vi i virkeligheden kender de mennesker, vi kalder venner.

Mit eneste problem med bogen var at forestille mig, at den skulle finde sted i Danmark! Hele det univers, der skabes, har jeg svært ved at forestille mig findes i lille Danmark. Men nu er jeg selvfølgelig også fra Jylland og ikke Nordsjælland. Når jeg derimod forestillede mig det hele foregå i et bedre stillet amerikansk forstadsområde, passede det meget bedre ind. Bogen minder mig på mange måder om Liane Moriaty’s univers, så hvis man er fan af hende, vil man også kunne lide Karin Heurlin.

Anmeldereksemplar