Sværdets mester 1: Tvekampen af Mette Finderup

af d. 7. april 2012

58

2011

978-87-02-08208-1

Prins Milo er en lille svækling, meget ulig sin stærke og dygtige storebror, prins Karna. Deres fætter, Prins Rufus’ egen familie er død, derfor bor han nu på slottet sammen med de to prinser, kongen og dronningen.

Historien tager fat en dag, hvor de tre prinser befinder sig i parken. Her slås de to kongesønner for sjov. Alvoren kommer dog ind på scenen, da prins Rufus atter en gang fornærmer Milo på grund af hans manglende evner. Den unge prins bliver så fornærmet, at han, for at beskytte sin ære, ender med at udfordre prins Rufus til duel. Prins Rufus har dog allieret sig med en kæmpestor kriger, som han lader kæmpe i sit sted. Grebet af angst og fortvivlelse lader den unge Milo prins Karna kæmpe i sit sted.

“Tvekampen” er en let læst fantasi bog for de unge nye læsere. Den kan således læses selvstændigt at de 6 – 12 årige. Handlingen er fængende. Der er fart over feltet, og i og med at bogen er så kort, er der ikke “spildt tid”, med lange udredninger og personskildringer. Og dog forstår vi tydeligt, hvad dramaet i virkeligheden omhandler. For prins Rufus har ambitioner, og disse lader sig ikke sådan tøjle.

Niels Bach har illustreret bogen glimrende. Det bogen undlader i forhold til personskildringer tager tegningerne fat på i kraft af de mange close-ups. Illustrationerne er tegneserieagtige og man må derfor formode, at billedsproget er genkendeligt og trygt for læserne. I de opslag med mest dynamik er der fartstriber indlagt under selve billedet, en yderligere tydeliggørelse af stemningen i handlingen. Smukt gjort!

Selv som voksen læser sidder jeg tilbage med et ønske om at finde ud af, hvorledes Milos videre færd går.