Storm 2 – Den sidste vogter af Martin Lodewijk & Don Lawrence

af d. 15. november 2020

48

2020

978-87-93952-21-8

De laaste vechter - oversat af Lea Mejdahl Christiansen

I sagaen om Storm er vi nået til album 2, der tidligere har været udgivet som Dødens Palads af Interpresse i 1983. I album 0, Kommandør Grek, var der et fint ekstramateriale der forklarede lidt om de skiftende forfattere, hvilket har været et seriøst rod, men faktum er i hvert fald, at seriens idemand og skaber, Martin Lodewijk, har skrevet Den sidste vogter, der anses som en lille parentes i hovedhistorien.

Storm og Rødhår bliver taget til fange af et omrejsende cirkus, og i den første by de kommer til, besejrer Storm deres gladiator, hvilket gør befolkningen rasende. Rødhår tages til fange, og som forsiden viser, så er hun i overhængende fare, hvis ikke Storm gennemfører missionen gennem dødens palads. Det er et gigantisk rumskib fyldt med dødelige farer, hvor utallige helte har ladet livet i utallige forsøg på at nå igennem.

Den sidste vogter er måske et lille mellemspil i serien, fordi aftalen var, at andre forfattere skulle til, men det er alligevel et fedt eventyr. Selv om jeg allerede kendte historien, havde jeg glemt en del detaljer. Storm er en fed blanding af science fiction og fantasy. Hvad med flyvende uhyrer der med klosakse virker som fangevogtere og stærke dødsstråler der kan gennemskære bjerge blandet sammen med moderne teknologi og fremtidsopfindelser? Samtidig er det tegnet som om selv de moderne ting er meget gamle og ligner noget fra ældre Jens Lyn tegneserier. Det er et sjældent set miks af genrer og det er dybt underholdende og fascinerende.

Jeg kan ikke få nok af Lawrence tegnestil og især farvelægning, der mange steder ser ud til at være udført med farvekridt. Godt nok er mit gamle album snart 40 år gammelt, men alligevel ser det i den nye udgave ud til, at der er lavet helt ny farvelægning!

På dansk fik vi også i sin tid album nr. 7, så de næste 4 albums er helt nye for danskerne, og det glæder jeg mit til at opleve.

Lån tegneserien på Bibliotek.dk