Still Life af Louise Penny

af d. 16. november 2018

337

2005

978-1-250-06873-6

Still Life

Three Pines er en lille landsby, så lille at den ikke er afmærket på kortet, de fleste folk der kommer her, de er faret vild. Ifølge bogen ligger landsbyen udenfor Montreal, Canada lige ved grænsen til USA. Der er ikke nogen politistation men de har brandbil, fordi de er omgivet af skove som kan brænde. Det værste som sker er, at storbys jægerne er fulde og skyder sig selv eller hinanden. Landsbyen kaldes for Three Pines, fordi der står 3 fyrtræer som var et tegn for dem der var loyale over for briterne under USA’s frihedskrig, de var velkomne her. Alle kender alle, hjælper hinanden. Man mødes i den lokale Bistro som ejes af et homoseksuelt par (Oliver & Gabriel) som serverer udsøgt mad og drikkevarer; desuden er det en antikshop, alt kan købes. Der er et kunstnerpar (Peter & Clara), han er anderkendt kunstner, mens Clara fusker med sine malerier. Myrna er indehaver af en boghandel med nye bøger, men køber og sælger også  2-hånds bøger; hun har  indrettet boghandlen som et bibliotek; hun var tidligere psykolog men trak sig tilbage da hun fandt ud af, at hun ikke kan hjælpe mennesker, som ikke vil hjælpes. Hun er den eneste sorte i landsbyen, men er anderkendt og vellidt af alle, og de bruger hende professionelt og uformelt.  Ruth er Canada’s førende poet, men har det med at fornærme alle og enhver,  hun er en original som man ikke ville acceptere i et  storbys miljø, men i et lille landsby samfund, hvor man har kendt hende altid, bliver det gouteret og sat pris på.

I dette fredellige hjørne af verden bliver Jane Neal myrdet, hun var født i landsbyen, er pensioneret skolelærer og en vigtig del af det lokale samfund, aktiv i kirkekoret, kvindeforeningen og diverse andre komiteer. Hun har lige fået sit første maleri godkendt til en udstilling på museet. Hun er også en original, ingen har nogen sinde været i hendes stuer, kun i køkkenet; de ved ikke hvorfor.

Hun blev fundet i skoven dræbt af en pil fra en gammeldags bue. Er det en ulykke ? Eller er det mord? Det er en unaturlig død. For nogle uger siden døde en anden ældre kvinde, Timmer, hun var også født og opvokset i landsbyen og var vellidt af hendes naboer som hjalp hende, man sad ved hende i hendes sidste tid før hun døde af kræft. Er der en sammenhæng?

Chef detektiv Armande Gamache er hovedpersonen  sammen med hans makker detective Jean-Guy Beauvoir fra Surete du Quebec.

Til at begynde med virker det lige til, hvem har en 40 år gammel bue og pil og ved hvordan man bruger den?

NU vil jeg selvfølgelig ikke røbe hvad, hvordan eller hvorfor. Men kan røbe at det ikke er lige til, der er adskillige lag som skal afsløres undervejs. Et omkvæd der går igen er Matthæus 10:36 “og en mand skal få sine husfolk som fjender

Dette er en bog som minder mig en hel del om Agatha Christie’s Miss Marple og  St Mary Mead, hvor folk kommer hinanden ved, kender hinanden på godt og ondt, hjælper hinanden på en nostagisk måde. Men det gør ikke historien værre. Der er gode person beskrivelser, jeg føler jeg kom til at kende personerne og ville besøge dem, hvis jeg kom til det hjørne af verden.

Bogen er ikke oversat til dansk, men er let læst på engelsk med diverse fraser på fransk, som vel er reglen i fransk talende Montreal. Men almindeligt gymnasie fransk klarer nu det!

Jeg vil fortsætte med at læse de andre bøger I denne serie!