af d. 2. marts 2019

304

2019

978-87-11-90348-3

Silvervägen
oversætter: Charlotte A.E. Glahn

Lelle kører rundt i skovene om natten og leder efter sin datter, Lina, der forsvandt for 3 år siden. Lelle satte hende af ved busstoppestedet – og siden har ingen set hende. Hans kone, Anette, forlod ham – hun mente, at det var hans ansvar, hans skyld, at Lina forsvandt – fordi det var ham der havde kørt hende til bussen.

Lelle er ved at gå helt i opløsning. Han spiser kun lidt, drikker ind imellem, når det hele bliver for svært og er begyndt at ryge igen. Og så kan han ikke sove, han har en rastløs uro, må ud og lede, opsøger hver en plet, samtlige forladte huse i skoven bliver undersøgt.

17-årige Meja er flyttet med sin mor, Silje, til samme område i Nordsverige. Silje, som er psykisk ustabil, har mødt en (ny) mand, som de skal flytte ind hos – Torbjörn, i folkemunde kaldet Pornobjörn. Silje har droppet sin medicin, drikker og ryger for meget, spiser meget lidt, render nøgen rundt i huset, maler, hun virker manisk.

Meja er vant til at flytte, hun har boet utallige steder, for Silje flytter ofte, og Meja har ikke andre muligheder end at følge med. Hun er utryg ved skoven, og ved Torbjörn – dårlige erfaringer med Siljes mænd har lært hende at være på vagt. Venner når hun aldrig at få, for de bliver ikke boende længe nok til, at hun kan nå at knytte sig til nogen. Men så møder hun Carl-Johan – og bliver forelsket. Da hans forældre tager imod hende med åbne arme og tilbyder, at hun kan bo hos dem, er hun lykkelig – hun kan komme væk fra Torbjörn og Silje og være sammen med Carl-Johan, og for første gang i sit liv være en del af en normal familie. Det skal dog vise sig, at familien ikke er helt almindelig – de bor isoleret med hegn omkring ejendommen, de 3 sønner går ikke i skole, og mobiltelefoner, TV og Facebook er bandlyst. Faren mener, de bliver overvåget, og for at kunne klare sig, når der bliver krig, har de et underjordisk lager med mad til mindst 5 år.

Bogen krydser mellem Meja og Lelle. Første del er roligt fremadskridende; vi følger Lelle på hans natlige ture og Meja, som går på den skole, hvor Lelle er lærer. Her lærer vi stille og roligt personerne at kende, uden at der sker det helt store. I anden del kommer der fart og dramatik over handlingen og bogen bliver virkelig spændende. Det er en fin bog, forfatterens debut. Jeg vil helt sikkert være blandt læserne til hendes forhåbentlig kommende bøger.