af d. 27. maj 2006

542

1995

87-14-13102-1

Sofies verden

Denne roman handler om en pige ved navn Sofie, der modtager mystiske breve med filosofiske spørgsmål fra en ukendt afsender.
Snart får hun tilsendt breve, der omhandler filosofiens historie, og afsenderen – Alberto Knox – giver sig til kende, hvilket resulterer i møder, der naturligvis omhandler filosofi. Sideløbende med disse hændelser modtager Sofie ligeledes breve, som ikke er skrevet til hende, men som er skrevet til en pige ved navn Hilde Møller Knag.

Alberto Knox introducerer filosofiens vigtigste personligheder for Sofie, og dette kan godt gøre læseren klogere på filosofi. Selve ideen med bogen er også god nok – jeg synes bare ikke, forfatteren formår at gøre den læseværdig for læseren, da den alt for ofte er frygtelig langtrukken. Jeg fik den dog læst igennem, men bogen forsætter stadig i den samme kedelige stil, som den begynder med. Det er meget muligt, at det er let at opgive at komme gennem denne bog grundet forfatterens manglende talent til at gøre denne bog spændende – jeg mener nemlig, at bogen er skrevet i et særdeles lavt niveau, når det handler om at få læserens opmærksomhed.

Som et hurtigt overblik over de vigtigste filosoffer er bogen god nok (derfor 2 stjerner), dog kommer der endnu et minus: Bogen er overfladisk, hvad alt det filosofiske angår. Og i øvrigt er det let at se, hvornår forfatteren har fundet Albertos højtidelige taler om filosofi for lange og derfor har ladet Sofie komme med en eller anden tilfældig bemærkning for at bryde af for en stund. Desuden er bogen så lidt tankevækkende og udfordrende, som det overhovedet er muligt for en bog baseret på filosofi.

Der er dog også mange, der elsker denne bog, så jeg vil hverken anbefale den eller fraråde jer at læse den, da det hele jo – som alle bøger – kommer an på en smagssag.