af d. 13. marts 2018

74

2015

978-87-93206-07-6

Søvn

1.

Med digtsamlingen Søvn har Rolf Sparre Johansson skrevet et stykke hverdagslyrik, som nagler sig lige ind midt i en nybagt families strabadserende liv. Vi er både med når det er hyggeligt, og i særdeleshed når det er hårdt. Vi mærker opturene med de små flygtige lyspunkter, og nedturene hvor hverken den gentagende recitation af Postmand Per-hymnen, eller rastløse vandreture op og ned ad gulvet hjælper. Johanssons beskrivelse af det nybagte forældreskab er hudløst ærligt ind til benet, og der lægges ingen fingre imellem når hjemmets puderne får tæsk og afmagtsfuckråb genlydende fylder stuens stiltiende kroge.

Hele samlingen er ganske rørende og man føler både med den nybagte far på godt og ondt. Når afmagten tager over, når skyldfølelsen tager til og når forløsningens svage glans titter frem. På denne måde appellerer samlingen til størstedelen af befolkningen og i særdeles dem af os, der har børn. Som far til et kolikbarn kan jeg levende sætte mig ind i når ”nætterne er lange, de mørke morgener længere”, og mon ikke der er mange læsere, som vil finde lignende genklang mellem samlingen og deres eget liv? På den måde har samlingen en meget bred appel, og jeg synes afgjort også, det var på sin plads, at dette emne blev levendegjort gennem lyrikken. Alligevel ender jeg kun på to stjerner. Dette skyldes, at litteraten i mig ikke kan se bort fra det trivielle i såvel sprog som digte. De rykker sig for lidt ud af stedet, og Postmand Per-recitationen bliver ikke ved med at være oprivende læsning. Men på den anden side er dette måske også meningen? Måske skal digtsamlingens evigt gentagende mønstre minde os om, hvordan de første måneder i forældrerollen til en vanskeligt barn føles? Her kunne man selvfølgelig finde grobund for en højere bedømmelse, men det vil jeg lade op til den enkelte læser at vurdere.

En godkendt samling om et vigtigt emne som bestemt er debutanten værdig, men en genlæsning bliver det nok ikke til hos denne anmelder.