Slør af A. Silvestri

af d. 18. november 2018

191

2018

978-87-7171-432-6

A. Silvestri er en særdeles produktiv herre. Alene i år har han udgivet fem bøger: to romaner, en børnebog, en novellesamling og den herlige #FebruaryFiction sammen med A. Rune. Man fristes til at formode, at det må være umuligt at holde kvaliteten støt i så mange udgivelser, men med ”Slør”, der er nr. 4 i rækken i år, smadrer han godt og grundigt den formodning.

37 årige Pernille skal til bryllup hos veninden Jeanette. De har ikke set meget til hinanden i flere år, og sidst skiltes de som uvenner. Pernille kommer alene og nærmest uforberedt, selvom hun skal være en af brudepigerne. Hun føler sig akavet, laver fejl i kirken og bedre går det ikke til festen, der bliver holdt på Rosensparre Gods, Jeanettes nye hjem med den ligeså perfekte mand.

Inden festen bliver gæsterne introduceret for en sælsom legende om godset, der har spor tilbage til vikingetiden. Her er Pernille igen på udebane, det lader til at alle andre end hende kender myten, og folk begynder at se mærkeligt på hende.

Pernilles tilstand af voksende uro er fængslende læsning. Med drypvise mystiske hændelser fører Silvestri læseren ind i Pernilles mareridt, men langt hen af vejen tvivler man alligevel på, om det hele er noget Pernille blot fornemmer eller forestiller sig, for hun er jo på medicin på grund af et eller andet, vi ikke helt får styr på.

Det lader til, at Silvestri kan skrive i alle genrer. ”Slør” kalder han selv en blanding af chicklit, gotisk horror og vikingemyte. Bogen lå egentlig færdig i 2016, men er blevet udskudt pga andre udgivelser og er også blevet omskrevet to gange. Resultatet er blevet en særdeles velskrevet og spændende gyser, som jeg så så klart for mig, som var det en film. Sproget er til tider malende smukt:

Månens mønt lyste igennem det tykke bladhang, og gav verden et fugtigt skær. Stråler af sølv faldt på en krop, der dinglede fra en gren.”

”Slør” bliver helt sikkert en af de bøger, jeg sent vil glemme. Det bliver altid bevist for mig, når jeg læser de ca. sidste 100 sider ud i en køre. Hele stemningen omkring det gamle gods, bygget ovenpå en vikingeborg, med gange i kælderen og en overetage man let kan fare vild i, og så den truende myte, giver en blanding af realisme og fantastik. Pernilles ’søde’ veninder er gode til at få Pernille og læseren til at føle sig trygge igen, efter forurolige hændelser, og de skiftevise følelser tærer på psyken.

En fremragende gyser med at stænk Lovecraft, en perfekt slutning og en virkelig smuk og stemningsfuld forside.