Sjæleheleren af Ina Jensen

af d. 1. december 2022

260

2022

978-87-971134-4-8

Sjæleheleren

Kan man være mere end et sted af gangen? Der sker en spaltning i ens personlighed når psyken prøver at dække over ting som er så grelle at man ikke ønsker at kunne erindre dem. Det er vores hovedperson ikke klar over, men hun har en klar fornemmelse af at der er noget hun har glemt. Og da hun flere gange opdager at hun ikke ved hvad der er sket omkring hende tror hun at hun er ved at blive skør. Men der er en anden verden som hun hellere vil være i. En verden hvor hun kan hjælpe andre, hvor hun har særlige evner og hvor hun betyder noget. Men er det så den verden som er den rigtige? Hovedpersonen Ellie vokser op sammen med sin mor og sin storebror. Hendes far bor på Bornholm sammen med en ny dame, for han er gået fra dem og har ikke tid til Ellie længere. Storebror er vred på ham og han virker også vred på Ellie mange gange, selvom hun ikke har gjort noget. Ellie kan ikke lidt at være hjemme og hun gør alt for at nøjes med at være hjemme når mor er kommet hjem fra job. Hun prøver nogen grænser af og hun tager nogen piller fra skabet indimellem for de gør at verden omkring hende føles som vat. På den måde opdager hun ikke altid hvad der sker med hende når storebror kommer ind på værelset.

Det er en barsk og trist historie om en ung teenager der vokser op med en ensomhed som hun ikke kan dele med nogen. Med oplevelser som ingen børn burde gå igennem og samtidig med en virkelighedsflugt som giver hende en ide om at der findes noget bedre end dette liv. Det er ikke sjovt og spændende at læse, men hårdt og svært at forstå. For selv om man godt ved at der sker overgreb i nogen hjem, så er det ikke noget mange af os reelt kender til og derfor er det en virkelighed som man helst ikke vil kende for meget til. Og man får da heller ikke de vilde detaljer her i bogen, men man er ikke i tvivl om hvor ødelæggende det er for et ungt sind at gennemgå seksuelle overgreb. Og da det samtidig leder til den ultimativt værste slutning man kan tænke sig for et ungt menneske, så er det virkelig svært som læser ikke at blive vred på verden. For hvorfor er der ikke nogen der ser og opdager hvor skidt den unge har det? Hvorfor er det stadig tabu at blive udsat for overgreb, når det aldrig kan være offerets skyld?

Det er en vigtig bog som kan være med til at aftabuisere et voldsomt emne. Men den er ikke for sarte sjæle og man bliver berørt af den længe efter.