Silas og den sorte hoppe af Cecil Bødker

af d. 22. august 2006

148

1987

87-411-5593-9

Bare starten! “Han kom sejlende nedad floden i en sær lille brednæset båd, og han sejlede ikke siddende oprejst som andre, brugte ikke årerne, men lod strømmen føre sig som den havde lyst.” Ordene hober sig op som lovende godbidder til fantasien. Og allerede her kan man fornemme, at noget er anderledes.

Drengen i båden er Silas, på vej ud i verden på egen hånd. Hans flodfærd ender hos den pengegriske Bartolin, der provokeres af drengens mærkelighed og sætter sin bedste hest på højkant i et væddemål. Silas vinder den sorte hoppe der som ham selv er særegen og stridbar, og den bliver drivkraften i Silas’ videre færd i fortællingen. Beboerne i den nærliggende landsby franarrer ham hesten, og for at få den tilbage – og komme videre på sin rejse – må han bruge løs af sin snarrådighed, alliere sig med nye bekendtskaber og opdage nye sider af sig selv.

Undervejs kommer vi tættere på Silas gennem hans møde med andre mennesker der stikker ud, som pigen Maria uden øjne og den haltende Ben-Godik, og før solen går ned i bogens sidste sætning har deres indbyrdes møde åbnet nye veje for dem alle.

Os der blev født sidst i 1960erne havde den lykke at vokse op med en stadig strøm af nyskabende litteratur for børn og unge. Hvor hovedpersonerne tidligere havde været overvejende endimensionelle og autoritetstro rollemodeller, var børnene i de nye bøger sammensatte og søgende med en stærk frihedstrang og en altid vågen retfærdighedssans.

“Silas og den sorte hoppe” er en af de første og stærkeste repræsentanter for denne nye bølge af danske børnefortællinger. Bogen markerer Cecil Bødkers debut som børnebogsforfatter i 1967, og den – og resten af Silas-serien – står på ingen måde tilbage fra de mere ‘voksne’ bøger i hendes vidtfavnende og berigende forfatterskab. Historien om Silas stiller skarpt på de følelser der er på spil når vi møder det anderledes, og man fornemmer forfatterens nysgerrighed, indignation og store sympati for det menneskeliv der beskrives.

Betagelsen af Silas-fortællingen bliver ikke mindre når man genlæser den som voksen. Bogen er fuld af uforudsigelige ryk i begivenhederne, og byder hele tiden på sætninger som i sig selv er en gave at læse: “Silas mærkede hvordan tankerne faldt over hinanden og kom i urede.” En på en gang underholdende og urovækkende historie, der udfordrer læseren som Silas udfordrer sine omgivelser.