Selvmordsaktionen af Claus Beck-Nielsen

af d. 7. maj 2009

359

2005

978-87-02-07020-0

En forfatter, der går lyslevende rundt, men alligevel hævder, at han er død. Det lyder vanvittigt, men det er tilfældet med Claus Beck-Nielsen (CBN), der i 2003 erklærede sig selv for død. I dag varetages hans eftermæle af virksomheden Das Beckwerk, hvor en, der ligner Claus Beck-Nielsen på en prik varetager den nu afdødes eftermæle.

En af de bøger, der er udkommet efter Claus Beck-Nielsens død er ”Selvmordaktionen”, hvor det påfaldende navn ”clausbeck-nielsen.net”, står som forfatter. På denne hjemmeside, vil man se en hvid skikkelse (CBN), der som baggrund har jorden, hvor mellemøsten er i centrum. Og her tager ”Selvmordaktionen” sin begyndelse, for her er verden nemlig vendt på hovedet og er slet ikke som vi kender den.

Stilistisk er bogen Svend Åge Madsens ”Tugt og utugt i mellemtiden”, hvor der er en historiker, der har fundet Nielsen gamle notater og de avisartikler, som rent faktisk findes og er optrykt i Weekendavisen, for Nielsen og Rasmussen har været i Irak på det tidspunkt som bogen beskriver, men formen er fiktion. Historikeren lever i år 22 (2026 efter den kristen-romerske tidsregning). Så romanen er både en art historisk -, nutids – og fremtids og politisk roman.

Selvmordsaktionen fortæller historien om de to europæere, Nielsen og Rasmussen, der i 2004 tager til Irak bærende på en metalkasse med påskriften: ”The Democracy: destination Iraq”, for helt bogstaveligt at indføre demokratiet i Irak. I kassen er der et telt, ”Det Normadiske Parlament”, hvor de to europæere vil samle befolkningen og snakke om demokrati, i stedet for som Amerikanerne, at tvinge igennem. Hovedpersonerne har bevæget sig ind i en undtagelsestilstand, både psykisk og fysisk. Blandt andet omtales Osama Bin Laden som leder af transnational NGO og 11. september omtales som ”…en katastrofe, der kostede samtlige nitten arabere livet…” ja selv sproget i bogen er blevet ramt af en undtagelsestilstand, hvor du ikke kan dø, men doe. Æ, ø og å er nemlig fjernet fra alle de tekster som Nielsen har skrevet.
Inden for dette sker der så en masse, hvor både Nielsen og Rasmussen, men også læseren, bliver sat på en alvorlig prøve. For hvad er rigtigt og hvad er forkert?

Das Beckwerks kunstneriske projekt er et af de mest interessante i nyere tid. Den tager litteraturen og kunsten og fremstiller ting vi kender, så de bliver uigenkendelige, så vi dermed netop kan se tingene endnu mere klart. Samtidig tager bogen fat på et vigtigt emne om omkostningerne ved krig og indførelse af demokrati på en måde, der ikke bare udfordrer læserens blik på det omgivne samfund, men også på sig selv.

Samhørende med: Suverænen (2) og Store Satans fald (3)