495
2013
978-87-92845-49-8
Inferno
Firenze, vor tid.
En ukendt mandsperson med apokalyptiske visioner undslipper med en desperat kraftanstrengelse sine forfølgere, kun for få øjeblikke senere at kaste sig ud i den visse død fra stor højde.
Professor i kunsthistorie Robert Langdon vågner op på en hospitalsstue med et skudsår i hovedet og momentant hukommelsessvigt. Hvordan er han havnet her – i Firenze! – og hvem vil ham til livs? Det sidste spørgsmål besvares straks, da en læderklædt lejemorder trænger ind på hospitalet og skyder vildt omkring sig for at komme igennem til Langdons stue.
Heldigvis befinder den rådsnare, unge læge Sienna Brooks, sig i lokalet; hun smækker en dør i hovedet på den skrækindjagende morder og lykkes at undslippe med den fortumlede Langdon.
Otte kilometer ud fra den italienske kyst ligger en avanceret, pansret yacht, ejet af den skruppelløse kriminelle organisation Konsortiet. Her følger man med største opmærksomhed med i mordforsøget på den amerikanske professor. Ganske meget afhænger tilsyneladende af, om det lykkes at komme Langdon til livs.
Med denne effektive indledning er Dan Browns nyeste pageturner, den med længsel ventede “Inferno”, i gang. Ikke så meget tøven her, over stok & sten går det.
Til beroligelse for fans af “Da Vinci Mysteriet”, “Engle & Dæmoner” og “Det forsvundne tegn” kan det røbes, at Dan Brown ikke ændrer en snus ved sin vinderformel: Langdon modtager atter engang en række forblommede citater og sære, visuelle ledetråde, af hvis vellykkede afkodning utallige menneskeliv afhænger.
Denne gang fører sporene os rundt i pittoreske Firenze, hvor Dante i 1300-tallet skabte helvedesvisionen Inferno. Klassisk dannelse kombineres med højteknologi, en James Bond-agtig skurk er oppe mod en næsten guddommelig kvindeskikkelse, og alt finder sted i eventyrlige omgivelser, hvor verdenskunstens største navne spiller afgørende roller.
“Inferno” er skabt som en lang, hæsblæsende jagt, som holder læseren fanget gennem samfulde 500 sider. Undervejs får vi et væld af interessante facts om kunst, kultur og koder tilsat generøse mængder varmt menneskeblod. Muligvis er selveste Den Sorte Død på vej tilbage! Meget kan man beskylde den amerikanske blockbuster-forfatter for, kedelig er han ikke.
Beklageligvis er Dan Brown ekspert i endimensionelle karakterer udmalet med sprogpalettens mest skingre floskler. Hans faste hovedperson, Robert Langdon, er ikke bare højtbegavet professor, men også handlekraftig actionhelt à la Indiana Jones. Hans nye makker, Sienna Brooks, er en usædvanlig yndighed, men også vidunderbarn: “… i en alder af fire havde hun slået en stormester i skak i hans eget spil og læste bøger på tre sprog.”
Og lejemorderen: “… en muskuløs kvinde … med en intensitet som en panter der lurer på sit bytte.”
Hele vejen igennem er “Inferno” fodslæbende teatralsk og spækket med manende, kursivfremhævede gentagelser à la “søg og du skal finde…” Dan Browns stil & tone er ikke væsensforskelligt fra landsmanden Robert Ludlums (ham med Bourne-serien) – Browns bøger er blot vanvittigt meget mere hypede, hvilket et stykke hen ad vejen i højere grad skyldes en nydelig pr-strategi end egentlige litterære kvaliteter.