af d. 28. september 2014

119

1998

87-00-33742-0

Roverandom (engelsk)

Kan en hund forvandles og hvad foregår der egentlig på månen og under havets overflade?

Tolkien har her skrevet en vidunderlig lille historie om hunden Rover, som en dag kommer til at genere den forkerte troldmand. Og med forkerte mener jeg, den slags som ikke er bange for at trylle mennesker og dyr til andre ting. For det er netop en ting, som Rover bliver forvandlet til – en lille figur, som kun kan bevæge sig en smule, når ingen mennesker kan kigge på den. Han bliver købt af en mor med små sønner og de tager ham med på stranden en dag.

Rover ser sit snit til at komme afsted, medens de er ude og bade og han støder på Psamathos Psamathides, som også kan en ting eller to. Han kalder på Mågens, som er en måge, der samler Rover op og bringer ham til månen. Og her sker der ting, som han ikke var helt forberedt på – han får tilnavnet Roverandom, da der på månen allerede er en hund med samme navn som ham selv. Efter hans besøg på månen må han finde den troldmand, som forvandlede ham og dette bringer ham en tur under vandets overflade, hvor han endnu en gang møder en hund med navnet Rover. Ting sker nede på havbunden og Rover må igen tage navnet Roverandom og væbne sig med tålmodighed, for bliver han nogensinde forvandlet tilbage til hund?

Tolkiens historie om den uheldige Rover er et lille mesterværk. Rovers eventyr bliver ganske fortryllende og han må flere gange forholde sig til nye ændringer i hans univers. Tolkiens karakterer er virkelig godt beskrevet og som læser får man lov til at drømme sig væk til hvad der sker på månen samt hvad der mon lever på bunden af havet. Meget i stil med denne fortælling er Tolkiens “Smeden fra Store Wootton”, og man kan mærke at denne bog er skrevet før de populære “Ringenes Herre”-bøger.

Denne bog henvender sig både til børn og voksne, da denne udgave indeholder et forord om Tolkiens rolle som forfatter samt hans rolle som far. Bogen er i øvrigt skrevet fordi hans søn mistede en bamse, der netop var en hund og dette kan ses som en fars forklaring på hvor hunden egentlig blev af. Alt i alt en rigtig god fortælling, som egner sig til alle aldre.