Ravnekløer af Anette Wilhjelm Jahn

af d. 15. marts 2023

311

2022

978-87-94327-33-6

Ravnekløer

I dag er det jo nærmeste mere normen at folk med børn bliver skilt og finder nye partnere. Og denne bog skildre ret godt de kvaler en familie kan gå igennem undervejs. Særligt når det er en stor teenagedatter som er vidne til tingene. Vores hovedperson elsker sin familie og sit liv med hund og gode venner. Hun spekulere ikke i at deres familie pludselig kan blive revet fra hinanden. Men da de kommer hjem fra en ferie flytter far. Han har nemlig fundet en ny kæreste og nu skal hovedpersonen vænne sig til at der knap er tid til hende i sin fars nye liv. Hvorfor kan han ikke bare komme hjem igen. Komme hjem og rette op på de ting han har ødelagt. Samtidig er der veninder og venner som optager hovedpersonens tid, men det er lige før hun slet ikke magter at skulle forholde sig til teenage problemer fordi det derhjemme er vigtigere. Det er da for pokker ligegyldigt hvem der godt kan lidt hvem i klassen, hvorfor kan de ikke forstå at det er vigtigere hvad der sker derhjemme?

En rørende, alvorlig men også let genkendelig historie. For der er nok ikke mange som ikke kan nikke genkendende til at den slags problemer ikke er for sjov. Og det er noget af en proces når ens liv ændre sig totalt. Her er det så en lidt ekstra voldsom historie da den nye stedmor/fars kæreste viser sig at have sin helt egen agenda – som nærmest kan virke både sygelig og farlig. Men det giver så også et godt løft til historien, da det byder på noget drama og noget action som man ikke forventer. Et anderledes tvist på en familiefejde hvor der pludselig er nogen helt andre manipulerende processer ind over.