af d. 4. juli 2007

194

2006

87-11-21557-7

Powerbabe level 1

Hvis du er teenagepige, vil denne bog ikke nødvendigvis gøre dit liv nemmere, men den kan vise dig, at du ikke er den eneste, der er lidt teenageramt. Husk – cool piger har også dårlige dage.

Og selv frække piger – med attitude nok for to – græder bag lukkede døre. Hvis du er en såkaldt voksen, så giv denne bog til en pige, du kender som et bevis på, at du elsker hende – ikke på trods af al den ballade hun laver, men på grund af den. Man skal ikke dømme en bog på dens omslag.

Den 17-årige Anna er netop startet på Angel Falls Gymnasium, efter at hun har rejst rundt omkring i verden sammen med sine forældre. Lysten til at starte forfra endnu engang er ikke stor for den tænksomme pige, som måske udadtil virker tjekket, men inderst inde er usikker og har et stort behov for andres accept. Hun er meget opmærksom på omgivelserne og på de andre piger fra skolen, men det lykkes hende at finde nogle veninder. Trods deres forskelligheder finder hun sammen med de 3 piger Milla, Kitty og Rose.

Historien var udmærket, men ikke noget revolutionerende. Jeg kan dog forestille mig, at den vil hitte, hvis man er teenager og i forvejen kender karaktererne fra online spillet. Grundlæggende handler historien om, hvordan det er at være pige, men jeg synes det er meget poppet og amerikaniseret. Der er ikke tale om ganske almindelige teenagepiger, men derimod overklassepiger, så hvad angår identifikation tror jeg ikke der er voldsomt meget at hente på den front. Alligevel er der måske et budskab, da pigerne har samme problemer og usikkerhed i forhold til det at blive voksen ligesom “ganske almindelige” teenagere.

Hvad målgruppen angår, vil jeg rent indholdsmæssigt synes at historien henvender sig til 14-15 årige

Tjekket layout hele vejen igennem, lige fra den farvestrålende forside til det indholdsmæssige setup hvor der er grafik på alle siderne. Det er ret flot lavet og grafikken matcher i fin stil både indhold og personer.

De fire piger i bogen er også kendt fra online spillet www.powerbabe.com.