Pas på hvad du ønsker dig af Jeffrey Archer

af d. 15. marts 2018

447

2018

9788711691496

Be Careful What You Wish For - oversat af Alis Friis Caspersen

I dette fjerde bind om Clifton-familien, fortsætter Jeffrey Archer stilen fra bind tre. Hvor de første to bind, “Hvor der er vilje” og “Faderens synder” holdt sig på sporet i forhold til at være en Downton-Abbey-hyggelig engelsk slægtshistorie, så skred det lidt i tredje bind, “En velbevaret hemmelighed”, hvor der gik lidt for meget thriller i familiehistorien. Dette thrillerelement bygger Jeffrey Archer videre på i “Pas på hvad du ønsker dig”, hvor skumle sydamerikanske ganstere og IRA gør hvad de kan for at gøre livet surt for familien Clifton.

Vi er i 1964, ca. 40 år efter at fortællingen tog sin begyndelse i første bind, og en del af det oprindelige persongalleri er nu døde. Harry Clifton, den lille dreng fra første bind, er en etableret krimiforfatter, hans kone Emma, bliver den første kvindelige formand for et engelsk børsnoteret selskab, og deres søn Sebastian tromler frem i finansverdenen. På sidelinjen har vi så Don Pedro Martinez, der har et horn i siden på Cliftons, og han skyer ingen midler for at stikke en kæp i hjulet for familien.

Clifton-krøniken har nu ændret så meget stil, at det ikke længere er den fortælling den lagde ud med at være. Om det er værre eller bedre, må den enkelte læser selv afgøre, men for mig virker det som om det er gået op for forfatteren at hans historie egentlig afgik ved døden efter bind to, og nu krampagtigt forsøger at holde liv i den, ved at tilføje et overdrevent spændingselement. Ikke fordi det ikke er spændende, for det er det faktisk (på en James Bond agtig måde), og når jeg tvinger mig selv til at glemme hvad forfatteren lagde op til i de første to bind, og bare læser bogen for det den er, er det en udmærket bog. Men hvis det er spænding jeg er ude efter, kan jeg komme i tanke om andre forfattere der gør det væsentligt bedre.

Archer skriver stadig godt. Sproget glider let og ubesværet, og han bygger sine karakterer fint op – eller, på nuværende tidspunkt er der mest tale om udbygninger, da vi jo kender dem alle sammen i forvejen. Men selv de bedste skriveegenskaber kan ikke skjule at historien kører lidt på pumperne.

Som de tre foregående, slutter også “Pas på hvad du ønsker dig” med en cliff-hanger, så man bare må læse næste bog også. Disse cliff-hangers er blevet lidt voldsommere for hver gang, og efter slutningen i denne bog, har jeg svært ved at se hvordan han vil overgå den i femte bind. Men det må tiden vise.

Alt i alt en udmærket bog, men slægts-krønike? Ikke så meget. Men uanset hvad, vil den femte bog i serien også finde vej til min bogreol når den udkommer. Nu ved jeg at jeg ikke får en traditionel slægts-krønike, men en kombineret slægts- og spændingshistorie af den letbenede slags, og det kan jo også være fint ind imellem.