Orange er det nye sort af Piper Kerman

af d. 7. september 2014

376

2014

978-87-02-15738-3

Orange is the new black

De fleste voksne kan sikkert ryste på hovedet af en eller flere dumme beslutninger, som de tog som teenager. Heldigvis får de dumme og ugennemtænkte handlinger, som vi foretager os i vores ungdom sjældent de store konsekvenser for resten af vores liv. I Piper Kermans tilfælde er det dog anderledes.

Flere år efter at hun smuglede narkopenge ind i landet klapper fælden og hun bliver idømt 15 måneders fængsel. Det betyder, at hun bliver revet væk fra sin dagligdag med kæresten, familie, venner og job og skal finde sig til rette i et kvindefængsel sammen med hårdkogte kriminelle. Piper bliver kastet ind i en helt, helt ny verden, hvor al ting bliver vendt på hovedet. Hun må virkelig tænke kreativt for at overleve i fængslet og ikke rage uklar med de andre fanger. I fængslet gælder der helt andre regler end i samfundet udenfor. Men takket være sin intelligens, hjælpsomhed og sit gode humør bliver Piper snart vellidt af de andre fanger, som går til hende, når de har brug for hjælp med diverse ting som f,eks. at læse og forstå brevene fra myndighederne.

“Orange er det nye sort” bygger på en sand historie og er Pipers egen fortælling. Historien er specielt kendt af offentligheden i kraft af tv-serien af samme navn som blandt andet kan ses på Netflix. Historien er både rystende, skræmmende, realistisk, gribende og morsom. Jeg læste bogen, uden på forhånd at have stiftet bekendtskab med tv-serien, men er blevet tilpas nysgerrig til, at jeg vil give tv-serien en chance når efteråret banker på døren.

Selv om bogen er god og jeg blev fanget af handlingen, har jeg forhåbninger om, at historien gør sig bedre på tv. Flere steder synes jeg, at det var tydeligt, at manuskriptet oprindeligt var skrevet og tiltænkt tv som medie og ikke var helt egnet som romanform.