Omsorgsdage af Pernille Abd-el Dayem

af d. 27. oktober 2022

187

2022

978-87-02-34943-6

Omsorgsdage

Noveller som ingen sammenhæng har men også noveller som har en sammenhæng. For selv om det er små enkelte historier så er der nogen personer der går igen, nogen sammenhænge som kun giver mening når man læser alle novellerne. Men de små historier i sig selv har klart mest at byde på når de sammensættes med de andre. Og det er et sjovt koncept, for egentlig er det ikke så vigtigt hvad novellerne handler om.

Men vi møder karakterer som lever et almindeligt liv, et liv der snart er slut, gennemgår en fødsel med mere. Og det hele virker som en almindelig del af livet og hverdagen, men er også barskt og ensomt. Det er som om man får meget af livet serveret på en gang i en sammensurium. Det fungere, det er lidt specielt, det virker let genkendeligt selv om man måske ikke selv har prøvet nogen af de ting. Og man får lov som læser at beskue livets mange nuancer lidt udefra, så man bliver ikke så følelsesmæssigt påvirket. Men efterfølgende efterlader værket alligevel et indtryk, for hvordan kan man som læser være næsten ligeglad med en der får fjernet sit barn? Eller føle så lidt at man ikke bliver bevæget op til en forestående død eller imens der er en fødsels i gang? Det hele virker så nøgternt at man alligevel forundres lidt over hvad det præcist er man lige har læst. Især hvis man læser hele bogen ud i en køre.

Et anderledes og lidt spøjst værk, som mange nok vil sætte pris på at have læst. Men også et værk som man egentlig skal præsenteres for før man måske lige spotter det i mængden. Har aldrig læst noget i samme stil som både gør mig frustreret og nysgerrig på samme tid.