342

2017

9788702218800

Natteskær

1. Udgave

Med Natteskær har Llambias skrevet en medrivende roman, om hvor galt det kan gå i et parforhold.

I romanen møder vi en hovedperson, som til forveksling minder om Llambias selv. En midaldrende mandlig forfatter, der arbejder som underviser i litteratur og tekstskrivning på Københavns Universitet og andre højere læreanstalter. Også hovedpersonens herkomst minder om forfatterens, med en argentinsk far og en dansk mor, som begge er pianister. Der er unægtelig lånt både småt og stort fra Llambias’ eget liv, og derved lægger bogen sig i forlængelse af den autofiktive bølge, som har strømmet ind over Skandinavien de seneste tiår. Alligevel vil jeg mene, man skal passe på med at læse for meget af forfatteren ind i bogen, da man i så fald vil miste bogens hovedtema. Den virker nemlig ikke til at være en bog der vil problematisere skellet mellem virkelighed og fiktion, men derimod er den slet og ret en ulykkelig kærlighedshistorie, drevet af uligevægtige sindstilstande hos karaktererne.

Vores hovedperson møder ved et af sine foredrag en ung kvinde på 22 år. De to indleder et lidenskabeligt forhold til hinanden på trods af, at han er ca. 30 år ældre end hende. Det første korte stykke tid virker det som et ekstatisk forhold, og det skorter ikke på hverken sproglige bekræftelser af den evige hengivenhed til hinanden, og ej heller på hede sexscener, der næsten har bondage-karakter. Men der går selvfølgelig ikke længe, før det hele kammer over, og ender i både psykisk og fysisk vold. Dette vel at mærke ikke med manden som den voldelige part, men derimod kvinden. Den unge elsker lider af en form for personlighedsforstyrrelse, som jeg ikke her skal kloge mig på. Men konsekvenserne af denne lidelse bliver gentagne eksempler på husbondvold, der oftest resulterer i, at vores mandlige hovedperson må flygte fra hus og hjem. Bogen tematiserer herved tabuet omkring den voldsramte ægtemand. Manden der ikke tør slå igen, da han ved, han så vil være stemplet som voldsperson. Det hele går selv sagt ud over både privat- og arbejdsliv, og det meste af bogen er én lang deroute mod hovedpersonens menneskelig undergang.

Bogen er velskrevet, og Llambias har som altid en sikker pen og mange ord. Skulle man nævne en svaghed er det faktisk, at den næsten er for sikkert skrevet. Der er mange ord for hvordan hovedpersonens mave snører sig sammen, og det presser for hans tindinger. Men det hele er så pænt orkestreret, at man ikke helt føler tilværelsens ulidelighed sammen med hovedpersonen. Alligevel er det en glimrende bog, som bestemt kan tåle en læsning. Derfor ender den på en solid firestjernet karakter.