Info
Sideantal
343
Udgivet
2018
ISBN
978-87-7204-241-1
Originaltitel
The Late Show - oversat af Søren K. Barsøe
Udgave
1. udgave
GOOD og EVIL står der på de knojern, en eller anden psykopat har brugt til næsten at banke livet ud af en transkønnet prostitueret. Voldsmanden har slået så hårdt, at ordene kan aflæses på kroppen af offeret, og så er Renée Ballard på sporet.
Renée Ballard er den fremragende politiromanforfatter Michael Connellys kvindelige heltinde i en serie, der er pendent til den filmatiserede Bosch-saga.
Som Bosch er Ballard en enspænder, et arbejdsjern og en blændende efterforsker, der aldrig slipper en sag, før forbryderen – eller hun selv – ligger ned. I “Nathold” sker begge dele faktisk.
At Ballard er på natholdet, eller Midnatsforestillingen, som altid finurlige Søren K. Barsøe oversætter det til, skyldes, at hun er blevet degraderet efter et sammenstød med den lumske vicekriminalkommissær Olivas. Så nu surfer hun om dagen i bølgerne ud for Los Angeles, mens hendes trofaste hund Lola holder vagt ved teltet inde på stranden – og om aftenen møder hun ind for at knalde samfundets udskud.
I “Nathold” suges hun ind i to sager foruden den med ham voldspsykopaten. Et banalt indbrud hos en ældre dame viser sig at trække tråde til langt større sager, hvor mordvåben er involveret.
Og apropos mordvåben, så bliver fem mennesker skudt på en natklub, gerningsmanden forsvinder, og den sag prøver vicekriminalkommissær Olivas af al kraft at holde Ballard væk fra. Har han selv noget i klemme, eller er det bare gammelt nag?
Ingen skriver bedre politiromaner end Michael Connelly. Som læser tror man på alt, hvad der sker undervejs; man tror på personerne, deres motiver, deres handlemåder. Og så sker der så tilpas meget, at man er forrygende godt underholdt, indtil siderne pludselig slipper op. Renée Ballard er en fin substitut for gode, gamle, gnavne Harry Bosch.