af d. 13. oktober 2014

61

1979

87-01-77041-1

Musikantene kommer til byen

Hvordan samler man en gruppe af musikanter og kan musik virkelig bringe glæde?

Thorbjørn Egner har her skabt en sød lille historie om 5 musikanter, som undervejs i historien skaber en gruppe. Sofus sidder på en træstub og spiller på sin fløjte, da læseren først møder ham. Pludselig får han følgeskab af Andersen, som beskriver sig selv som en “hæderlig landstryger”, og denne spiller et ganske andet instrument – nemlig tuba. De finder ud af at de kan spille sammen og Sofus forklarer Andersen, at han har en søster, som også elsker musik. Så meget endda så hun spiller for dyrene på den gård, hvor hun og Sofus arbejder, da Andersen støder på dem. Bondemanden, som de arbejder for, er langt fra tilfreds med deres arbejde med musik og de beslutter sig for at drage ud på eventyr. Deres retning er Brumlebæk, der er en by med mange mennesker, som går triste rundt i gaderne. Men kan de blive glade igen af musik og kan en lille gruppe musikanter blive til et byorkester?

Egner har her skabt en dejlig historie som er lidt i samme stil med den mere populære “Klatremus og de andre dyr i Hakkebakkeskoven” og det er en historie, som kan læses flere gange. Det er skønt med de simple historier, som blev skabt i 1970’erne, og denne er en af disse. Udover selve historien er der viser og noder i bogen, og jeg er sikker på, at alle børn, som har læst denne, har været vild med den. Selv voksne læsere kan tænker over simpelheden i dette fiktive univers og måske lære en ting eller to.

Alt i alt vil jeg helt bestemt anbefale den til børn og barnlige sjæle, da det er en fortælling, som nok aldrig vil forgå.