af d. 13. oktober 2014

Omslag

28

2014

978-87-7141-606-0

Er du en kylling, Didrik?

En af de ting der i min optik er karakteristisk for forlaget Turbines børnebøger, er at de har en høj kvalitet hele vejen igennem, og her tænker jeg lige fra man står med den uåbnede bog i hånden til man lukker den efter at have læst den for/med barnet.

Der er tale om god og solid indbinding, bøgerne er syet i ryggen. Papiret er en super kvalitet, således at bøgernes illustrationer fremstår på bedste vis, dette er fakta. Så er der det mere subjektive som jo altid kan diskuteres, men i de bøger jeg har haft fornøjelsen af har tekst og illustration også været kvalitet der har holdt til adskillige genlæsninger, til stor glæde for mig og mine børnebørn.

”Er du en kylling, Didrik” er ingen undtagelse. Det er journalisten Jens Vilstups anden bog om duen Didrik, den første ”Duen Didrik – i dronningens tjeneste”, fik i 2007 Orla-prisen for bedste billedbog. ”Er du en kylling” handler om årets største fest Fakskøbing, den store kapflyvning, som Didrik så gerne vil vinde. De sidste to år har Didrik tabt til rockerduen Spejlæg fordi han snød, men i år får Didrik hjælp af sine venner fra stenbroen, og det går ikke stille af

Det er en hyggelig læse op bog, da der er en del tekst i forhold til tegningerne og samtidig er det en historie der er rigtig god at tale med børnene om. Teksten er meget humoristisk og med mange små finurlige ordspil, som gør at man som voksen også må overgive sig til bogen. Målgruppen er 5-7 år, men jeg har med stort udbytte læst den med en pige på fire, men så har vi også snakket meget om billeder og handlingen.

Der er også god basis for at snakke om at snyde og at stå fast og ikke give op.