Min lykkes fjender af Malalai Joya og Derrick O’Keefe

af d. 8. oktober 2016

335

2010

978-87-92359-20-9

A woman among warlords, oversætter: Annemette Goldberg

En fremragende mulighed for at blive klog på hvad der er op og ned i Afghanistan. Indtrykket fra medierne er at der er indført demokrati i landet, af Karzai er valgt af folket og arbejder for at skabe stabilitet i landet. Tja, som bogen her tydeligt viser, er det klogt at være meget kritisk overfor sine kilder.

Malalai Joya er en ung kvinde, født i 70’ernes Afghanistan, og derefter opvokset i flygtningelejre i både Iran og Pakistan. Tidligt begynder hun at undervise børn i lejrene, og da hun som voksen kvinde vender tilbage til sit hjemland fortsætter hun sin lærergerning, med livet som indsats, da det er forbudt for kvinder at arbejde under taliban. En kvinde hører til i sit hjem eller sin grav.

Via en kort og spændende introduktion til landets historie får Joya placeret sin egen tilværelse på landets tidsakse, midt mellem russisk invasion, talibankaos og pseudodemokrati under vestlig indblanding. Efter fordrivelsen af taliban skal der for første gang i umindelige tider være valg. Problemet er at de tidligere lokale krigsherrer bruger vold og tortur for at påvirke vælgerne, derfor bliver valget en farce, og de konstituerede er næsten alle som én tidligere krigsforbrydere. Selv præsidenten.

Joya bliver ad omveje opstillet og valgt til palamentet, hvor hun er ret åbenmundet og kritisk overfor de mordere hun sidder i blandt. Det kommer til et par mordforsøg i selve palamentsbygningen, og hun må indse at hendes tilværelse er ændret for stedse.

Min lykkes fjender er en sindssygt vigtig bog, – den hører hjemme i de danske skoler og gymnasier, og giver et meget nuanceret billede af det afghanske kaos. Den fortæller om folkemord begået i Iran af iranske myndigheder imod afghanske flygtninge, en ting som jeg ikke fatter at jeg aldrig har hørt om. Hun fortæller også om hvordan pseudodemokratiet der har placeret krigsherrerne som landets ledere har ført til at afghanistan i dag er et af verdens største producenter af opium. Og vigtigst af alt fortæller den den menige afghaners historie, et individ der er fuldstændig overset i det vestlige mediebillede, som terroriseres af sin egen regering og bombes af vestligt militær.

Den er både lærerig og spændende som bare fanden.