Med døden i hælene af Jesper R. Pein Pedersen

af d. 7. september 2022

51

2022

9788797220146

1 udgave 1 oplag

Med døden i hælene  er et stykke Danmarks historie i børnehøjde. Danmark er besat af tyskerne og modstandsbevægelsen er begyndt at dukke op i små grupper rundt omkring. Bogen starter midt i en højspændt situation hvor Gestapo har sparker døren ind til Marius hjem. Heldigvis har Marius nået at advare sin søn, som nu gemmer sig i skunken på sit værelse, medens han forsøger at regne ud hvad der sker nede i stuen. Pludselig lyder der et par skud og så bliver alt stille. Axel venter en tid endnu, men da intet sker kravler han ud fra sit gemmested og går ned for at se havde der er hændt. Alt flyder og på stuegulvet ligger hans far, skudt af tyskerne. Axel skynder sig afsted, han skal fortælle sin storebror hvad der er sket og advare om at tyskerne er på vej. Axels bror Svend, er med i en modstandsgruppe der skal springe en tysk forlægning i luften og nu skal der handles hurtigt at ikke det hele skal få i vasken.

Med en Lix 22 (ud fra side 17) passer bogen fint til målgruppen, de 10-14 årige som sagtens selv kan læse bogen, men for de 8-9 fungerer den også rigtigt godt som oplæsning og samtale bog. Bogen er ikke specifik kønsorienteret og er lige læseværdig for både piger og drenge. Da der trods det lave sidetal sker en del i fortællingen, og den ikke er uden en vis spænding, vil den nok også kunne fange børn der ikke er så læse stærke, og give dem dels lidt historisk indsigt, men forhåbentlig også styrke deres interesse for bøger. Jeg har brugt den som optakt til efterfølgende at tage mine to ældste børnebørn på ti år med på Frihedsmuseet, da det var oplagt at se og høre mere om modstandsbevægelsen, efter at have snust lidt til det her i bogen.

Det er en velskrevet bog med fine illustreret stregtegninger af Sissan Richardt, hvilket gør den mere indbydende og samtidig understøtter det teksten. En god lille bog der viser et kapitel i dansk historie, jeg kunne måske godt have ønsket lidt mere dybde i stoffet, men som et nedslag og appetitvækker til historie er den rigtig fin, og passer på den måde også til Jesper R. Pein Pedersen ønske om, med sine fortællinger vil dykke ned Danmarks rå, spændende og barske historie.

Med døden i hælene , er den tredie  i rækken af en serie bøger, skrevet af Jesper R. Pein Pedersen. De to forrige bøger Blodigt opgør (2020) Sølvskatten (2021) er begge anmeldt her på siden. Næste bog i serien forventes at udkommer i 2023.

Bogen er et anmeldereksemplar.