Martas hjerte af Susanne Staun

af d. 2. oktober 2004

195

2004

87-02-03102-7

Øv. “Martas hjerte” lyder uimodståelig: Simon anmelder sin søster for 16 medlidenhedsdrab eller mord, alt efter synsvinkel. Marta kan ikke leve med, at nogen lider, og allerede som barn efterlever hun sit sinds fornemmelser. Hendes første offer er en ugle, der flyver ind i deres bil. For at den ikke skal lide, slår Marta den ihjel med en sten. Senere avancerer hun til at skære halsen over på en lidende ko. Så står hendes elskede pony for tur, og Marta er kun lige begyndt..

Man forventer en psykologisk thriller med en herligt klam historie om en psykopats liv og levned. Desværre er bogens fortæller utroværdig. Gyset svigtede, mens irritationen bed sig fast som den gennemgående fornemmelse under læsningen af “Martas hjerte”.

Bogens idé er rigtig god, men fortælleren skulle have haft en ordentlig opstrammer. Romanen er bygget op som en politianmeldelse skrevet af Simon, der hævder at være bror til en morderske. Han hævder også, at han er læge, men måden “anmeldelsen” skrives på er rodet, defensiv og svarer ikke til, hvad man vil forvente af en 45-årig læge. Heller ikke selvom han forsvarer sig med, at det er første gang, han formulerer “sandheden”. Den nøgterne anmeldelse ville have virket overbevisende. I stedet er det et skrifte. Et irriterende defensivt skrifte, fordi fortælleren konstant redegør for, hvordan han har kunnet høre, hvad der blev snakket om nedenunder eller bag lukkede døre. Hvordan han ved, hvad moren eller psykiateren tænkte. Hvordan han kunne lure ind af et vindue, fordi hans ven “heldigvis” boede lige overfor. Og endelig, da forklaringerne ikke længere kan holde vand, begynder Marta – heldigvis – at fortælle ham hver eneste minutiøse detalje om hendes tanker og gerninger. Jeg køber den ikke, og det er rigtig ærgerligt, når man står med pungen fremme.