Marshal Blueberry af Jean Giraud

af d. 15. februar 2019

144

2018

978-87-7085-735-2

Marshal Blueberry Intégrale - oversat af Per Vadmand. Tegnet af William Vance og Michel Rouge

I 2019 begynder forlaget Cobolt at udgive en ”…definitiv samlebindsudgave af hovedserien Blueberry”. Dette er vi mange der ser frem til. Egmonts mere end 10 år gamle udgave af serien er for længst udsolgt, så der er en god grund til at udgive det hele igen. Marshall Blueberry er en slags spinoff serie i tre bind som Giraud har skrevet, og William Vance har tegnet de to første albums i bogen, og Michel Rouge det sidste. Handlingen udspiller sig i tiden mellem ”General Guldmanke” og ”Den gale tyskers guldmine” (Bind 10 og 11).

Blueberry er tilbage i Fort Navajo, eller rettere, så opholder han sig hos indianerne for atter at forhandle fred. Nogle krigeriske overløbere skaber rædsel i omegnen, og indianernes fremtid afhænger af Blueberry, da soldaterne er klar til at rykke ud og udslette dem. Men den egentlige hovedhistorie handler om ulovlig våbensalg til indianerne, og den historie fører Blueberry til byen Heaven, hvor han skal optrevle banden i sin egenskab af marshall. Blueberry er som han plejer; fandenivoldsk, udisciplineret og særdeles alternativ i sine handlinger. Vi får oven i købet et kært gensyn med hans gamle kammerater.

Giraud er ikke den store historiefortæller når det gælder Blueberry, det bevidner de sidste albums i hovedserien også, men i Marshall Blueberry er der dog mere action end snak, hvilket de sidste historier var ramt af. Vance tegner udmærket i en lidt tynd streg, men Rouge har en helt anden stil i ”Blodig grænse”, der kom hele syv år efter de første to albums. Hans streg er tættere på Girauds stil og er virkelig flot, selvom det er svært at genkende flere at personerne fra de to foregående albums. Rouge har specielt til denne udgave restaureret tegninger og farvelægning, og jeg ville have ønsket, at han havde tegnet alle tre albums.

Blueberry er en klassiker indenfor westerngenren, og det er prisværdigt at Cobolt genoptager serien. Bogen er i lækkert mat papir og er gennemført flot og endda i større format end Egmont udgaven. Jeg kunne godt have brugt lidt baggrundsmateriale, som de gamle samlebind havde, men måske det dukker op i de næste bind? Og så vil jeg bare glæde mig til vi kommer rigtigt i gang med Fort Navajo og Charliers historier, dem var der noget mere kød på.