af d. 1. oktober 2017

96

2017

978-87-638-5329-3

1. udgave. Illustreret af Sira Stampe

Magda vil selv bestemme

Hvorfor skal de voksne bestemme, om man skal have strømper på og hvornår man skal i bad og hvad der er rigtig morgenmad? Det kan Magda ikke forstå, heller ikke hvorfor de voksne ikke vil springe i vandpytter og hvorfor man ikke kan få chokolade hele tiden. Sammen med Nisse, Magdas babysitter, sætter Magda de voksnes regler på en prøve og Nisse må da også indrømme, at det er meget dejligt ikke have strømper på, at have en dyne med ned på stranden og springe i vandpytter.

Magda vil selvbestemme er en virkelig underholdende børnebog, hvor både voksne og børn får noget at grine af, men også hvor de voksne helt bestemt kommer til at skulle besvare nogle spørgsmål. Magda sætter virkelig spørgsmålstegn, ved alle de regler vi voksne laver og lader os lige stoppe op og tænke. Bogen opfordrer os voksne at finde vores indre legebarn frem igen og prøver at lade barnet bestemme en gang imellem og så se hvad der sker. Måske vil vi blive overrasket over hvor sjovt det egentlig er.

Den her bog vil jeg helt klart anbefale alle at købe og jævnligt læse den højt for sine børn, så man lige mindes om hvordan det var at være barn og hvor sjovt det kan være, hvis man engang imellem lige tog sig tid til at hoppe i vandpytter.

Bogen som er skrevet af Anne Sofie Hammer, som også har skrevet billedbogen Hjemme hos mor får jeg altid sushi, som også handler om Magda. Udover Magda bøgerne, har hun også skrevet bøgerne om Villads fra Valby.

Sira Stampe er den der har lavet de fantastiske illustrationer til bogen, hun har også illustreret til Hjemme hos mor får jeg altid sushi.