af d. 11. juni 2021

430

1955

978-87-02-3113-89

Lolita

13. udgave, 1. oplag

Måske kender du historien, den er nemlig filmatiseret hele to gange op gennem tiden. Men hvis ikke så forbered dig på en roman som efterlader dig med lige dele afsky, undren, håb og på sin egen måde forståelse.

Historien handler om Humbert Humbert som har pædofile tendenser. Han lejer sig ind et sted og bliver mere end betaget af datteren i huset. Han gifter sig derfor med datterens mor og da hun dør så tager han datteren med på en rejse gennem landet. Han skal sørge for hun kommer i skole og ikke mangler noget, men hele hans omdrejningspunkt er at få hende til at opfylde hans seksuelle fantasier/ønsker med mere. Og det sker da også mere eller mindre frivilligt. Den dag det går op for ham at hun ikke længere vil være i hans liv, der ramler det fuldstændigt for ham.

Skal man beskrive hele historien vil det klart være nemmest at sige, det er en bog som man skal have tålmodighed og overskud til at rumme. For historien er både hård og imødekommende. Men som læser er det den underspillede rolle som hovedpersonen giver sig selv der faktisk trænger mest ind under huden på en. For man ender op med at forstå hvorfor han gør som han gør. Og man ender med at få en slags sympati for manden, selv om hans liv er kørt af sporet og han er ude på et sidespor hvor det ikke kan ende godt. Man håber samtidig at det ender godt for datteren i historien, men da man primært følger ham, så kommer hun til at spille en birolle selvom hele hans udgangspunkt handler om hende.

Det er en roman som er godt skrevet, og så rammer et intellektuelt publikum. Både på den sproglige side men også på den kulturelle. Man skal helst vide lidt om mange andre ting, kunstnere med videre, for ellers vil meget ikke give mening. Der er mange referencer som vil gøre det svært at forstå hvis man ikke har lidt kendskab til. Blandt andet inden for teatrets verden.

Jeg kendte historien inden jeg læste romanen da jeg havde set filmatisering nr. to fra 1997 men det at læse bogen gav så meget mere dybde til historien. Og selv om jeg syntes den er hård så finder jeg den anbefalelsesværdig, da man kommer ind i en dybt forstyrret mands hjerne og får lov at se nogen ting fra en helt anden side end man normalt ville. Det er skræmmende, fascinerende, afskyvækkende og grusomt på en og samme tid. Og ikke en bog man bare lige ligger fra sig, da man i den grad får noget at tænke over både undervejs og efter endt læsning.