af d. 15. december 2018

745

2012

978-87-02-10753-1

A Game of Thrones - oversat af Poul Bratbjerg Hansen

2. udgave 1. oplag

I 2011 eksploderede ’Game of Thrones’ feberen over hele verden. HBO serien blev voldsomt populær, og det blev bøgerne bag filmen også. De indtil videre 5 bøger i serien, der er planlagt til 7, udkom på dansk 2011-2013. I år ventede man i spænding på næste bog, men ’Ild og blod’ viste sig at være en forhistorie til hele sagaen, og nu er vi mange der frygter, at serien aldrig bliver skrevet færdig.

Vi befinder os i landet Westeros, hvor Robert Baratheon er konge. Han hersker over et rige, der minder om middelalderen og riddertiden. Forskellige vasaller og riddere råder over deres borge, og sværger troskab til kongen. En af disse er Lord Eddard Stark, der styrer riget mod det kolde nord. Nordligst står en kæmpemur af is og skærmer riget af mod fjender fra nord, både de indfødte vildlinger og De Andre. Her rejser sønnen Jon Sne til, og går i tjeneste hos Nattens Vogtere.

Stark er en retskaffen Lord, der nyder sit liv i nord, så han bliver ikke glad, da kongen og hans følge melder sin ankomst til Vinterborg. Kongen udpeger Stark til at blive hans Hånd (en slags bestyrer af riget), og han må drage med kongen til hovedstaden, Kongshavn, sammen med sine to døtre. Her begynder det at gå op for ham, at hans forgænger blev myrdet, men hvorfor? Hans ældste datter, Sansa, skal giftes med kongens søn, Joffrey. Den yngste, Arya, lever sit eget (vilde) liv. Den ældste søn, Robb, overtager ledelsen af Vinterborg. Her bliver broderen, Brann, også, da han blev skubbet ud af et vindue, og har mistet førligheden. Langsomt trækker disse episoder sammen til krig.

’Kampen om tronen’ er både spændende, grusom og fascinerende på samme tid. Selvom jeg har set TV serien flere gange, var jeg stadig bjergtaget af den store fortælling. Det var som at se serien igen, blot med et væld af ekstramateriale. Historien bliver fortalt rigtig flot gennem skiftende personers synsvinkel, dog mest Stark familien med Eddard, døtrene Sansa og Arya, moderen Catelyn, sønnen Bran og den uægte søn, Jon Sne. På den anden side af havet følger vi Daenerys, der er efterkommer af den forrige konge, og også bejler til tronen, og ved fjenden er det dværgen Tyrion Lannister vi følger.

Det er en mesterligt fortalt historie om ridderlighed, ondskab, ære, forræderi, politik og rænkespil, og man må tage hatten af for George R.R. Martin, der kan holde mange bolde i luften på samme tid. Der er et væld af navne at holde styr på, og da jeg så tv serien første gang kunne det ikke nytte noget at blinke med øjnene, for så røg der noget af forståelsen. På samme tid er det lidt irriterende at læse en historie, som man næsten kender i forvejen, men på den anden side er det også lettere at komme igennem. Da jeg forsøgte tilbage i 2011, inden jeg så serien, måtte jeg give op efter 200 sider. Denne gang skal hele serien læses.

Martin begyndte at skrive på serien i 1991 og her i 2018 mangler der stadig en ordentlig luns af sagaen. Sidste del af TV serien kommer i 2019, men hvornår de sidste bøger i serien kommer, ved kun Martin. Men storslået er det, både som TV serie, men så sandelig også i bogform.