af d. 6. marts 2016

111

2009

87-7704-234-4

10. oplag

Hvad skal samfundet stille op med de arbejdsløse?

Det spørgsmål arbejder Madsen med i et todelt drømmescenarie. På den ene side er den arbejdsløse blevet en mand der frit kan jages af andre borgere, såfremt de har købt en dyr licens. Vindingen er penge i statskassen samt fysisk aktivering af de arbejdsløse. Den anden side af drømmescenariet er et samfund hvor antallet af borgere et større end den arbejdsstyrke der behøves. Ved fødslen tælles børnene op, og den del der ikke skal arbejde får et såkaldt frinummer. De kan nu frit anvende deres tilværelse som de lyster, bare de holder sig udenfor arbejdsmarkedet.

Det er synd at bogen er opstillet på biblioteket som en ungdomsbog – da ‘voksne’ læsere derfor ikke vil opdage bogen. Og den bør også læses af et voksent publikum, da dens problemstilling er evigt relevant.

De lette dialoger rummer tankegods i massevis. Madsen er let at læse og letforståelig. Stemnings- og skrivemæssigt er parallellen til ‘Tugt og utugt i mellemtiden’ meget nærliggende.

Den korte roman er opdelt i todelte kapitler, den ene del handler om jagten, den anden om frinumrene. Madsen får trukket diverse stemninger frem, introen foregår under en vild jagt og er en ren neglebider. Vaskeægte barok komik er der også under afviklingen af et mildt sagt rodet bankrøveri. Samtidig behandles problematikken med de ledige fra diverse vinkler på ferm vis, med et slet skjult filosofisk præg. At dansklærerforeningen står bag udgivelsen er logisk, det er en bog der rammer ung som gammel og lægger an til et opgør med forældet og fordomsfuld vanetænkning.