H for høg af Helen Macdonald

af d. 6. marts 2016

358

2015

978-87-02-17820-3

H is for Hawk

H for høg er en bog om at miste, om ensomhed, og om at vende tilbage til verden efter et tab. Samtidig er det en bog om fugle, i særdeleshed duehøgen, og om hvordan mennesket igennem generationer har forsøgt at tæmme den – Uden held. Duehøgen i denne bog hedder Mabel. Helen har anskaffet sig Mabel efter sin faders død. At flyve en duehøg er ingen nem opgave, hvilket Helen også godt er klar over allerede fra start af. Hun har trænet fugle før, bare ikke høge, og drømt om at være falkoner fra hun var helt lille af. Som barn læste hun alle de bøger om falkonerer hun kunne finde. En bog, der særligt satte sit præg på hende, var en bog om manden White og hans duehøg Gos. Vi hører meget om denne mand i løbet af bogen, og om hvordan han ikke ligefrem var den optimale træner for sin høg. Vi hører om alle de fejl han lavede, og som Helen forsøger at undgå at lave.
H for høg er Helens egne erindringer om tiden efter faderens død. Den er ærlig, og fortæller både om gode og dårlige dage, om sære reaktioner, og trangen til at isolere sig fra alt der har med mennesker at gøre. Samtidig oplæres læseren i falkonerens verden; man lærer om hvilken rolle falkonerer har haft rent historisk, man lærer de rette fagtermer, og man får et par hints til, hvad man absolut ikke bør gøre når man træner med dyr. Man lærer også meget om White, og hans liv – Det var den del af historien jeg brød mig mindst om; jeg ville hellere høre om Mabel og Helen end om White; hans historie var fortalt langt mindre levende.