I Won’t Cut My Hair af Jesper Binzer

af d. 13. december 2012

255

2012

978-87-02-12426-2

“U-de-mærket, Roskilde!”. Erstat Roskilde med navnene på de byer og/eller lande, hvor du selv har været til koncert med D-A-D gennem tiden, for Danmarks mest veletablerede og langtidsholdbare rockband har helt sikkert trykket den af også her på dine respektive geografiske lokaliteter i løbet af kvartettens imponerende karriere, som efterhånden har kørt derudad i næsten 30 år!

Dengang i starten hed de Disneyland After Dark (hvilket den magtfulde amerikanske Disney-koncern imidlertid fik sat en stopper for), og siden bød de mange år på toppen af rocken os på pragtfulde musikoplevelser med D-A-D bestående af sanger og rytmeguitarist Jesper Binzer, hans lillebror Jacob “Cobber” Binzer på leadguitar, den ultra-stylede bassist og hardcore performer Stig Pedersen samt trommeslageren Laust Sonne. Sidstnævnte afløste Peter L. Jensen op til årtusindskiftet og har dermed fejret “Cobber-bryllup” med D-A-D i bandets nuværende konstellation.

Og nu her på vej mod de 50 år beriger Jesper Binzer os så med sin fantastiske selvbiografi “I Won’t Cut My Hair”, hvor han forbløffende ærligt og nøgternt fortæller om både sit professionelle liv og sit privatliv – bl.a. om opvæksten i en lidt usædvanlig kernefamilie og om drengeårene som skateboard-ekvilibrist og udøver af denne i sin tid nye subkultur. Om rockkarrieren, hvis vidtspændende musikalske genrer har omfattet både punk, ko-rock, hair-metal og radiohits. Og om et, trods alle de bedste intentioner om at forene kunsten og rockmytologien med familielivet, kuldsejlet ægteskab og deraf følgende – og til hans store sorg – reducerede kontakt med datteren.

Den voldsomt eksponerede og medievante rockstjerne Jesper Binzer, der på scenen fremtræder med stor selvsikkerhed og i interviews er lynhurtig i replikken, underholdende og morsom som en stand up-komiker, er også en ekstremt følsom poet, der tør tale åbent om sine bløde sider, ømme punkter og alt det, der har såret ham. Arbejdsmoralen og ambitionerne er og har altid været tårnhøje, og hans krav til sig selv er benhårde – det handler om til stadighed at forædle og forny musikken for at vedligeholde og optimere kvaliteten af det kunstneriske udtryk. For det er et ubetinget must for denne kompromisløse kulturskaber og -formidler, at kunsten sammen med respekten for og fællesskabet med publikum skal gå op i en højere enhed.

“I Won’t Cut My Hair”, der er rigt illustreret med dejlige fotos, giver et fremragende indblik i en smuk personlighed og stor begavelse, og Jesper Binzer afslører bl.a., hvorfor han aldrig vil klippes, ligesom han – overraskende nok – også løfter sløret for, hvilke af D-A-D’s sange han er hovedophavsmand til. Han indvier tillige læserne i, at han ikke rigtigt formår at leve op til myten/klichéen om sex, drugs and rock’n’roll, for så snart en koncert er slut, og de sidste toner af “It’s after dark now – and Disneyland is closed” er døet hen, ligger han såmænd allerede i sin lille køje (læs: hylde) i tourbussen med en kop te og læser – og med egne ord gnaver han sig nemt igennem et par bøger eller flere i løbet af en turné-uge.

Så gør som jeg: læs løs, nyd selvbiografien, svælg i den – that’s rock’n’roll!