Hvis jeg falder af Anne Thorogood

af d. 12. december 2020

334

2020

978-87-7036-980-0

1

Hannah – en charmerende, omsorgsfuld og hårdtarbejdende pige – skulle egentlig have været rejst til England, men da hendes far får en hjerneblødning, må hun blive hjemme i Kolding og hjælpe sin mor med at passe faren. Samtidig overtager onklen chefpositionen i farens firma, og Hannah arbejder også i det samme firma. Karma vil det således, at trods Hannah ikke kan komme til England, så ender hun med at møde den karismatiske lækre unge mand fra England, som er sønnen til Mr. Black, der muligvis skal investere i familiefirma, så det ikke går konkurs.

Det er blevet særdeles populær med bøger i denne genre, hvor den forsigtige pige møder den mystiske mand – gerne i buisnessfaget – og de er som nat og dag, men kemien er stærk. Efter at have læst temmelig mange af den slags bøger, må jeg indrømme, at jeg nærmest ikke kunne klare flere af den slags historier. Genkendelig plot som var forudsigelig fra start af og oftest blot krydret med erotiske detaljer og/eller et massiv twist i mandens fortid.

“Hvis jeg falder” falder pænt ind i den kategori af bøger, og historiemæssigt ville jeg have givet bogen 3 stjerner. Men grunden til at jeg giver den 4 stjerner er på grund af hele opbygningen af bogen, måden karaktererne bliver præsenteret på og den danske forfatter Anne Thorogood’s fantastiske skrivemåde – så den sidste stjerne er for forfatterens arbejde med at få skrevet en historie, der holder læseren fanget. Jeg er meget imponeret af, hvordan sproget flyder let henover siderne, og trods handlingen er forudsigelig, så formår Thorogood at fastholde sin læser. Jeg har haft en længere pause fra denne genre af bøger, og jeg efter at have læst bagside-teksten, vidste jeg, hvad jeg gik ind til. Pigen snubler foran fyren til deres første møde, der foregår i et kontor i en stor virksomhed – tankerne ledes helt sikkert hen til serien Fifty Shades of Grey. Uden at afsløre for meget kan jeg godt sige, at denne bog kun har den intro-scene, der minder om serien. Der er mindre grad af erotik i bogen, men derimod er der en del beskrivelser af varme fornemmelser og sitren i kroppen. Humoren er også tilpas, og det er rart, at der ikke overdrives med humor på upassende tidspunkter.

Jeg glemte flere gange, at det rent faktisk er en dansk roman, der egentlig foregår i en dansk by. Historien kunne nemt have foregået et internationalt sted, man skulle blot ændre de danske navne på karaktererne og stednavnene. Til gengæld glemte jeg også nogle gange, at den mandlige hovedkarakter William Black jo egentlig er fra England og ikke taler dansk, da stort set alle hans replikker er skrevet på dansk i romanen. Det kunne måske have givet romanen noget ekstra, noget nyt, noget kreativt, at Williams replikker rent faktisk blev skrevet på engelsk, sådan som han ville sige dem. Det kunne have været en klar forskel i forhold til andre danske chick-lit bøger, og det havde givet et andet flow i historien – også for læseren, der så skulle slå både den dansk-talende men også den engelsk-talende læse-stemme til inde i hovedet.

Jeg blev mildt overrasket, da jeg begyndte at læse bogen, og jeg havde svært ved at give slip på bogen, da jeg først var begyndt. Eftersom handlingen er ligetil, så kan man slå hjernen fra og nyde bogen, der hurtigt er læst med en god kop te i hånden. Som læser har man en forestilling om, hvad karaktererne skal udsættes for, og jeg vil ikke sige, at jeg blev synderligt overrasket. Jeg blev dog hurtigt ret vild med Hannah’s karakter, og forfatteren får givet den kvindelige hovedkarakter noget kant ved at tilskrive Hannah’s karakter en far, der har fået hjerneblødning, og forfatteren kan derfor forklare hvilke udfordringer og følelsesmæssige indvirken, det har på Hannahs liv, og de valg hun tager.

Igen, bogen har et velkendt plot, og bogen lever fint op til chick-lit genren og er efter min mening en af de bedre i genren.

Anmeldereksemplar fra People’s press