af d. 9. oktober 2018

344

2018

9788712056904

The House at Sea’s End på dansk ved Lærke Pade

Huset på klippen er tredje selvstændige bind i krimiserien om arkæologen Ruth Galloway.

Ruth vender tilbage til arbejdet efter sin barsel, hvor hun forsøger at balancere mellem at være mor og karrierekvinde. Hun rives igen ind i en efterforskning, efter et hold arkæologer finder seks lig ved foden af en klippe. Det viser sig, at ligene stammer fra Anden Verdenskrig. Men da endnu et lig dukker op, går det langsomt op for Nelson og Ruth, at nogen forsøger at holde krigens hemmeligheder skjult.

Huset på klippen er et glædeligt gensyn med Ruth. Jeg er helt vild med, at hun på en måde er så utraditionel. I løbet af de tre bind har man fået en bedre forståelse for romanernes karakterer, og de bliver kun mere komplekse og levende, som tiden går. Ruth er en skøn karakter, der ikke helt er som andre, men i stedet helt sin egen. Derudover viser hun en realistisk problemstilling om at være en god mor og karrierekvinde. Jeg er ikke selv mor, men jeg kan forestille mig, at det er en svær balancegang, og det er derfor interessant at læse om, hvordan Ruth håndterer det.

Det arkæologiske er rigtig spændende at læse om, og det er et af de helt store plusser i serien om Ruth. Griffiths er god til at beskrive steder og karakterer, og det gør fortællingen meget levende og medrivende, fordi man nemt kan forestille sig miljøet og karakterernes tanker og handlemønstre. Der er lidt flere intriger denne gang, og det gør bestemt ikke noget. Hvor jeg synes, at de to første romaner i serien har været lidt forudsigelig, var det ikke tilfældet i denne. Jeg gættede med undervejs og var helt på afveje. Det var først, da det gik op for Nelson, at jeg også fangede den. Havde forfatteren i stedet ladet morderen være det indlysende valg, havde det simpelthen været for nemt.

Min eneste anke er, at jeg har lidt svært ved at acceptere, at Ruth skal være i livsfare hver gang. Det bliver på en måde for dramatisk og ødelægger lidt af min glæde ved serien. Det kan sagtens være hæsblæsende og spændende, uden at hun skal være i fare. Og det virker på en måde en smule urealistisk, at hun altid ender med at være i livsfare. Eller måske er det bare mig.

Jeg lander på 4 stjerner, for der er tale om ganske god underholdning, hvor Griffiths får bygget et spændende plot op med karakterer, man interesserer sig for. Og jeg er nødt til at læse videre i serien, for jeg simpelthen nødt til at vide, hvad der videre sker med Ruth. Nogle hemmeligheder er på vej til at blive afsløret i denne, og jeg vil gerne vide, hvordan disse påvirker karaktererne, hvis de afsløres.