How it Ended af Jay McInerney

af d. 6. januar 2014

196

2000

0-7475-4922-2

How it ended

“How It Ended” er en novellesamling, der består af 10 noveller af varierende længde. Fælles for alle novellerne er dog, at de foregår i en storby og de beskriver alle mennesker, der på hver deres måde ikke har helt fod på tilværelsen eller at de lever på livets skyggeside.

Vi møder narkomaner, alkoholikere, prostituerede – allesammen mennesker, der set med samfundets øjne er parasitter, som vi gerne så forsvinde hen hvor peberet gror. “How it ended” fremstiller disse personer som mennesker, der ligesom alle andre har ønsker og drømme, men som på grund af ydre omstændigheder er havnet i en situation de ikke kan grave sig ud af igen. Det er hele pointen i McInerneys bøger – samfundet ser en ussel person, der ligger til last, men i virkeligheden er der tale om et menneske af kød og blod, der blot har brug for en hjælpende hånd til at komme ud af suppedasen og tilbage til den virkelige verden.

I en novelle møder vi en transseksuel prostitueret, der en dag hopper ind i en bil – blot for at finde ud af, at det er hans egen far, der er kunden. I en anden novelle møder vi to unge mennesker, der fejrer juleaften ved at tage stoffer i stedet for at bruge tiden på familiebesøg og hjemlig hygge.

“How It Ended” er på mange måder en klassisk McInerney-bog idet han berører de samme temaer og de samme persontyper som i sine øvrige bøger. Men han gør det godt, den gode McInerney. Han formår gang på gang at finde en ny vinkel, en ny afart af samme historie så læseren aldrig keder sig og ikke føler at man blot læser den samme historie igen og igen. Personerne er også i denne bog nøgternt og overbevisende beskrevet, og på trods af, at ikke alle noveller er lige gode, så vil jeg godt anbefale andre læsere, at kaste sig over “How it ended” – det er en kort bog, men en fin en af slagsen.