af d. 29. august 2005

Omslag

153

2004

87-91318-13-0

Problemski Hotel

“Hotel Problemski”, som bygger på forfatterens research i et belgisk asylcenter, vakte international furore ved sin udgivelse. Og det er fuldt forståeligt, for bogen giver en rystende skildring af den uforståenhed, som verdens forfulgte mødes med over alt i det velbjærgede Vesteuropa. Asylcentret er langt fra noget hotel, men et fængselslignende ingenmandsland, hvor flygtninge med hver deres dybe sår på krop og sjæl behandles som sagsakter af et ufølsomt bureaukrati og i deres begrænsede omgang med det belgiske samfund mødes af en koldfront af fjendtlighed og racisme.
En afgørende styrke ved bogen er Verhulsts usentimentale og humoristiske stil. Asylcentrets beboere er ikke offerlam, men et broget udsnit af menneskebørn, som primært kæmper for sig selv og deres egne i centret, hvor kvindeundertrykkelse og religiøse sammenstød også hører med til dagens orden. Og bogens episoder er fortalt med en grovkornet humor, der giver den et menneskeligt overskud. Som når en asylansøger under en bytur glad bemærker, at man i Belgien åbenbart hilser på hinanden med strakt højre hånd!
Det gælder også fortælleren Mipul Basli, en afrikansk fotograf, som i åbningsscenen mindes sin jagt på det gode motiv under en hungersnødkatastrofe:

“Lad bare som om jeg ikke er der”!, sagde jeg til barnet, der var ved at dø af sult, og som jeg forsøgte at fotografere.
Senere bliver Mipul udsat for samme behandling af en belgisk kollega, som tilmed bruger samme ordvalg: “Lad bare som om jeg ikke er der”

Men det er tværtimod fotografen som negligerer den andens eksistens ved at reducere ham til et æstetisk motiv. Og med disse to nøglescener udvider Verhulst den konkrete kritik af de vestlige landes behandling af de fremmede til et alment etisk problem: hvorfor falder det os så let at umenneskeliggøre vores medmennesker og forvandle dem til ting, sagsakter og motiver som skal leve op til vores forestillinger og fordomme? “Hotel Problemski” er en fremragende bog, som burde være pligtlæsning for alle selvtilstrækkelige vesterlændinge.