af d. 4. juli 2007

Omslag

271

2006

87-11-22739-7

Half moon investigations

Fletcher Moon, også kaldet Halvmåne, er en 12-årig knægt, men ikke bare det, han er også detektiv. Når han ikke går i skole bruger han alle sine kræfter på at opklare forbrydelser, til sine forældres store bekymring, da de gerne så han fik nogle venner. Men Fletchers elskede detektivskilt betyder tilsyneladende mere for ham end noget andet.

En vigtig regel for en detektiv er, at man skal være usynlig og aldrig selv blive en brik i spillet. Denne regel glemmer Fletcher vist, da han får en lidt speciel sag. Han bliver hyret til at opspore en stjålen hårlok som stammer fra en berømthed. Sagen lyder umiddelbart tilforladelig, men udvikler sig i en retning som Fletcher ikke lige havde forudset.

Begivenhederne eskalerer mildest talt, og han ender godt radbrækket på hospitalet efter at være blevet overfaldet udenfor sit hjem. Fletcher har bare ikke tid til at ligge på den lade side, da han har en forbrydelse, der skal opklares, så han forlader hospitalet uden personalets vidende. Kort tid efter befinder han sig ud for sin klients hus og herfra går det så virkelig ned af bakke for den unge detektiv, da han ender med at blive sigtet for brandstiftelse. Pludselig er han i politiets søgelys, og ingen tror på hans historie.

Jeg synes til at starte med, at plottet var lidt for urealistisk, da hovedpersonen, den kære detektiv, kun er 12 år og har været i branchen siden vuggestuealderen. Der må jeg tilstå, at jeg var lige ved at stå af. Men jeg vil sige, at da jeg kom længere ind i historien, så glemte jeg lidt, hvor urealistisk scenariet egentligt var og blev faktisk revet lidt med af handlingen. Jeg synes, det er en lidt tynd men ellers ganske udmærket historie.

Forfatteren er nok mest kendt for sine Artemis Fowl bøger, som vel må siges at være ret populære. Forventer man en ny Artemis Fowl bliver man skuffet, da dette er helt ovre i den anden boldgade, hvor Artemis Fowl bøgerne er i fantasygenren, er Halvmåne på sagen mere ovre i krimigenren krydret med en god sjat humor.

Kan læses fra 11 år.