Grimus af Salman Rushdie

af d. 21. oktober 2014

340

2014

978-87-02-12834-5

Grimus (engelsk)

Flaksende Ørn havde altid været anderledes. Ved hans fødsel omkom hans mor, og ydermere kunne man ikke umiddelbart bestemme hans køn. Derfor blev han aldrig accepteret i Axonaernes samfund. Da faderen ligeledes døde mens Flaksende Ørn var ung måtte søsteren, Fugl-Hund, tage sig af ham. For at gøre det krævede det at hun gik på jagt; og en kvinde på jagt var ilde set hos Axonaerne. Da Fugl-Hund derfor møder en mand udenfor Axona, der tilmed tilbyder hende et evigt liv, forlader hun stammen, men ikke før hun har givet Flaksende Ørn samme mulighed for udødelighed. Han vælger dog ikke umiddelbart at tage imod udødeligheden gave, og det skaber splid mellem de to søskende. Da Fugl-Hund forsvinder, kommer Flaksende Ørn i problemer. Han må i al hast forlade Axona, men inden han gør dette vælger han det evige liv til.

De næste mange hundrede år bruger Flaksende Ørn nu i en søgen på sin søster. Nem at opspore er hun ikke. Efter 700 år finder han, at vejen mod hende er mere kompliceret end ellers antaget, og det evige liv begynder at kede ham. Han beslutter sig derfor for at forsøge at genoprette sin dødelighed. Det bringer han til den mystiske Kalveø, der er befolket af ene udødelige mennesker, som Effekten har en stor magt over.

Salman Rushdie formår at sætte en stemning og skabe et utroligt troværdigt alternativt univers. Man bliver underholdt, og suget ind i Rushdies verden. Bogen, der endda var Salman Rushdies debut tilbage i 1975, trækker på historier og fortællinger fra mange mytologier, og formår at flette den sammen på bedste vis. Selvom bogen er centreret omkring Flaksende Ørn er Rushdie dygtig til at få inddraget en hel skare af bipersoner, der alle er sære på deres helt egen facon. Det kan klart anbefales at læse denne skønne bog hvis man har hang til bøger med en snert af magi og surrealisme, sære og skæve personligheder, og alternative universer.