af d. 29. februar 2012

367

2010

978-87-7955-866-3

(Geim) (svensk)

“Velkommen til en helt ny måde at spille på. En verden hvor virkeligheden er spil, og Spillet er virkelighed.”

Den småkriminelle enspænder HP finder en ultraavanceret mobil i toget. På skærmen opfordrer nogen HP til at deltage i et spil, og denne nogen kender HPs navn! Han er altså udvalgt. Spillet viser sig at bestå af en række opgaver i virkelighedens verden; belønningen er point, der kan veksles til knitrende, skattefri dollar. Første opgave er at stjæle en paraply fra en mand i toget, nemt nok, men gradvis bliver opgaverne sværere, grovere, mere voldelige…

Sideløbende følger vi den samvittighedsfulde, noget indadvendte Rebecca, der arbejder for Säpo som livvagt for højtprofilerede politikere. Et farligt job, som bringer længst fortrængte traumer frem i Rebeccas bevidsthed. Også hun, pige i en mandeverden, føler sig udvalgt, og hendes job med realistiske skydeøvelser og nærkampsituationer minder en del om et adrenalinprovokerende spil.

HP deltager i et spil, der foregår i virkeligheden. Rebecca deltager i en virkelighed, der ligner et spil. På en måde er de hinandens modsætninger; hvorfor skal deres veje krydses? Efterhånden spidser tingene til, og livet bliver farligt for både HP og Rebecca. Dødsensfarligt. Nogen overvåger dem, og nogen har en plan med dem. En dødbringende plan. HP må prøve at finde frem til Game Master, og han må først og fremmest finde ud af, hvad det sagnomspundne End Game går ud på.

[geim] er godt fundet på, godt skrevet, godt gennemspillet og fantastisk godt oversat. Man tror simpelt hen på de helt almindelige hverdagssvenskere, der pludselig befinder sig i et ondt spil, som de ikke har skyggen af chance for at gennemskue. Plottet afvikles rask – uden for megen sniksnak, men med masser af sjove, rammende filmreferencer – og især HPs fandenivoldske figur med det funky ungdomssprog er lige i øjet. Grineren og nederen på samme tid.

De hastige krydsklip mod slutningen mellem HP og Rebecca, der begge er ude, hvor de ikke kan bunde, fungerer neglebidende perfekt. Anders de la Motte kunne sagtens udvikle sig til en af tidens helt store spændingsforfattere.

PS. Har du stadig ikke gættet, hvorfor bogen hedder [geim]? Lydskrift for game, sinke!