Freakshow: Den gale samler af Nicole Boyle Rødtnes og Ellen Holmboe

af d. 22. november 2015

160

2015

Freakshow: Den gale samler

Hvordan afslører man bedst et firma, som ikke helt har rent mel i posen og kan Norm nå at redde Ariel inden det er for sent for hende?

Dette er desværre sidste bog i serien Freakshow om Norm og Ariel og deres familie af freaks. Vi efterlod sidst Norm kort tid efter at han var blevet opereret hos Freak Factor og efter at Ariel var vågnet op hos en gal samler ved navn Geier. Norm ved hurtigt, at der er noget helt galt, da hans søster burde være ved hans side og ligeså øm som ham selv. Hans egen operation var der problemer med og han fik kun sat en enkelt vinge på. Han allierer sig med dinodrengen, også kendt som Daniel, og hurtigt får de hjælp af Victor ovre hos familiefirmaet, som til deres fordel kender Geier alt for godt:

””Før man går i gang med at løse et problem, skal man altid først undersøge, om det overhovedet er et problem”, docerede Victor.

Daniel så desperat på Norm.

”Hvis Geier har kidnappet Ariel, har vi ét scenarie, hvis ikke, har vi et helt andet,” fortsatte Victor.”Kort sagt: Vi skal finde ud af, om Geier har kidnappet hende eller ej.”

”Okay?”

”Derfor skal vi aflægge ham et lille visit, eller jeg skal, og her er det så heldigt, at jeg ved, hvor han bor.”

”Ja, det gør unægtelig sagen noget lettere,” bemærkede Norm.

”Præcis, og så lige en ting til…” Victor blinkede til drengene.” Han bor lige rundt om hjørnet.” ”

Geier samler på specielle skabninger og hvis der er noget, som Victor ved noget om, så er det netop dette, hvad enten de er naturlige eller skabte. Ariel har ligesom de andre fornemmet at noget ikke er som det skal være og forsøger selv at slippe fri. Men det er ikke helt nemt, når Geier har 2 mandlige hjælpere ansat, som har det med at tage hende med tilbage uanset hvor slemt tilredt hun er med vilje. Geier vil udstille hende og derfor skal hun se perfekt ud. Til hendes held ender hendes adoptivbror Birk i samme celle som hende:

”Ariel nikkede.

”Og når du er færdig med dig selv, må du hjælpe mig også.”

”Dig?”

”Ja, de her rifter heler hurtigt. Men dine arme er som boldtræ. Hvis du slog mig…”

Trædrengen så helt chokeret ud: ”Det kan jeg da ikke!”

”Det er du nødt til,” gentog Ariel. ”Det er det eneste, der kan redde mig.”

Men vil det hele lykkedes til sidst? Får Norm endnu en vinge og bliver Ariel nogensinde et almindeligt menneske med ben?

Holmboe og Boyle Rødtnes formår her i den sidste bog at samle alle de løse bånd og binde en flot sløjfe, hvilket ikke altid ses i serier. Jeg læste denne bog den dag, hvor jeg kom hjem med den, og selvom jeg nu kender den endelig slutning, så har jeg været så glad for karaktererne, at jeg hjertens gerne genlæser den en dag. De er så gennemarbejdede at det er umuligt at se, at det er 2 forfattere, som har skrevet den sammen. Jeg ved, at der er en serie om superhelte og superskurke klar her i det nye år og det ser denne læser helt klart frem til. Alt i alt en fantastisk afslutning på en velskrevet børnebogsserie om familie, kærlighed og identitet, som egner sig til børn fra 10 og op.